23. heinäkuuta 2014

3kk synnytyksestä: liikuntaa ja kropan tilannetta

Muutama viikko sitten kävin ensimmäisellä juoksulenkillä. Sitä ennen olin vain tehnyt reippaita kävelylenkkejä. Nyt suuntasin muun kansan silmien alta pois pururadalle ja kokeilin pistää juoksuksi. Tai enemmän sitä kai hölkäksi voisi kutsua. Ja tuntuipa se oudolta vatsassa, jotenkin ontolta. Jatkoin silti, koska kipua en kuitenkaan tuntenut. Onnekseni sektiohaava ei ole enää kipuillut viimeiseen kahteen kuukauteen lainkaan. Lenkin jälkeen olo oli hikisempi ja virkistyneempi kuin kävelylenkkien. Lähdin siis uudestaankin ja nyt olen aina silloin tällöin käynyt pururadalla hölkkäilemässä. Virkistää kummasti mieltä lenkkeillä iltaisin, jos koko päivä on sattunut kulumaan kotosalla kahdestaan pojan kanssa.


Kesäkuussa kokeilin uutta salia, jota en sittemmin tuntenutkaan omakseni mm. ahtauden takia. Pyrin käymään salilla aina aamuisin, vaikka parhaimmat mahdollisuudet mulla olisi ollut iltaisin L:n tultua töistä kotiin. Näin mun salilla käyminen hiipui. Kävin vaan lenkillä ja tein kotona pientä treeniä käsipainoilla.

Eilen kävin kokeilemassa taas uutta salia ja se tuntuukin enemmän omalta, ainakin ensimmäisen kerran perusteella. Ensimmäistä kertaa jalkatreenikin lähti kunnolla ja nyt tuntuu lihaksissa! Aiemmin kesällä en vielä oikein uskaltanut antaa itsestäni kaikkea irti ja jalkatreenit jäivät vain pieneksi jumppailuksi. Se voi toisaalta olla ihan hyvä juttu, sillä keskivartalo alkaa vasta nyt sietämään sellaista painetta mikä siihen jalkoja treenatessa kohdistuu.


Toivon, että saisin nyt mun salitreenauksen taas uuteen nousuun. Haluaisin itselleni kunnon treeniohjelman, tähän asti kun oon salilla nyt tehnyt vähän mitä minäkin hetkenä on huvittanut. Luulen, että ohjelmalla saisin oikeasti paremmin tuloksia aikaan kun olisi kunnon tavoitteet. Kaksijakoista ohjelmaa olen miettinyt ja tavoitteena olisi, että pääsisin käymään salilla 2-3 krt/viikko ja lisäksi päälle lenkkeilyä.


Miltä mun kroppa sitten näyttää kolme kuukautta synnytyksen jälkeen? Kiloja on raskautta edeltävään painoon jäljellä vielä neljä. Jokapuolella puhutaan, että se imetys kyllä laihduttaa, mutta mä en usko enää mihinkään imetysdieetteihin. Mulla junnasi ainakin kuukauden paino samassa, vaikka liikuin ja söin suht terveellisesti koko ajan samalla imettäen. Nyt oon kohta kuukauden mennyt oikeasti terveellisellä ruokavaliolla, pitänyt lauantaisin herkkupäivän, mutta muuten jättänyt liialliset leivät ja kesäjäätelöt pois ja ilokseni huomaan, että oon nyt mennyt yhden kilon alemmas painossa. Farkkushortsit ei enää kiristä vyötäröstä niinkuin ne vielä juhannuksena teki. Eli se ei ole se imetys, vaan mun oma panostus ruokailuihin. Onko joku oikeasti muka laihtunut reippaasti imettämällä ilman että olisi muuttanut liikkumis- tai ruokailutottumuksiaan parempaan?

Vatsasta, lantiosta ja sisäreisistä toivoisin saavani rasvaa pois, muuten oon ihan tyytyväinen. Mun tavoitteena olisi päästä raskautta edeltävään painoon, enempää ei tarvitsisi lähteä. Eli 4kg olisi vielä tiputettavaa, aikatauluja en viitsi itselleni asettaa. Lähtevät sitten kun lähtevät, pyrin syömään hyvin ja terveellisesti ja lisäämään liikuntaa. Toivoisin saavani lisäksi pyöreämmän pepun ja olkapäät, eikä se lihas muuallakaan olisi pahitteeksi. Eli salitreeniä vaan lisää, huomenna saankin aamusta hoitoapua kotiin niin pääsen käymään salilla. Aamutreenit on parhaita.

4 kommenttia:

  1. Oletko huomannut ruokavalion muutoksella olevan vaikutusta maidontuloon? Mulla hiilareiden vähentäminen vaikutti heti. Syön muuten kuten ennen raskautta mutta enemmän hiilareita jaksamisen ja maidontulon takia:) paino on pudonnut tasaisesti ja jäljellä on noin kilo lähtöpainoon. Uskon että imetys laihduttaa enemmän jos on ylimääräistä mistä lähteä. Mutta olen myös kuullut että se laihduttava vaikutus alkaisi vasta 4kk jälkeen.. En tiedä uskonko :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole erityistä vaikutusta nähnyt mun ruokavalion muutoksen ja maidontulon välillä, mutta jos unohdan juoda niin se kyllä on vaikuttanut. Mulla kyllä tökkii maidontulo tällä hetkellä aina ajoittain, mutta luulen että se johtuu tuosta etten muista juoda koko ajan ja välillä pitkäksi venyneistä imetysväleistä. Harmittaa kun raskausaikana elin täysin siinä uskossa, että imetys laihduttaa :D Mutta toivotaan että se laihduttava vaikutus tosiaan alkaisi siinä 4kk kohdalla :D

      Poista
  2. Mä pumppasin tytöille maitoa kuukauden. Paino laski sinä aikana tasaisesti. Ja samalla sekunnilla kun maidontulo loppui, paino jämähti paikoilleen :D Kaksi kiloa sen jälkeen tippunut, nyt pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja tiputtaa ainakin kuusi vielä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä nämä tosiaan on ihan yksilöllisiä juttuja, toiset laihtuu ja toisten kroppa pitää ylimääräisistä kiloista kaikin keinoin kiinni imetyksen aikana.. Mäkin odotin koko ajan, että paino laskisi tasaisesti mutta se ei sitten muuttunutkaan mihinkään suuntaan! :D

      Poista