3. elokuuta 2014

Elämäni aakkoset

A - Aamut Oon niin aamuihminen. Aamuisin on jotenkin aina niin hyvä fiilis ja aamupalan syöminen rauhassa on ihanaa. Aamuisin mulla on myöskin yleensä eniten omaa aikaa rentoutua pojan nukkuessa. (Saa nähdä millaisiksi nämä mun rauhalliset aamut muuttuvat tuossa muutamien kuukausien päästä)

B - Blogi Aluksi tämä oli vain lähes yksityinen päiväkirja raskausajasta ja sen herättämistä ajatuksista, mutta nyt tästä on tullut mulle yhä tärkeämpi ja tärkeämpi. Päivisin tulee vietettyä niin paljon aikaa pojan kanssa kahdestaan, että on ihanaa kun on tällainen juttu. Saattaa kuulostaa hassulta, mutta tämä on vähän niinkuin ystävä mulle.


C - Coffee Oon aina ollut kova kahvijuoppo, aamuisin oon juonut monta kuppia, töissä jokaisella tauolla ja välillä iltaisinkin. Alkuraskaudessa kahvi ällötti ihan hirveästi, mutta kolmen kuukauden jälkeen se alkoi taas maistua ja loppuraskaudessa join kaksi kupillista päivässä. Nyt Miltonin syntymän jälkeen mulla on tullut ihan hirveä kahvinhimo takaisin ja aamuisin tekee mieli juoda vaikka kuinka monta kupillista. Mun kahvinjuonti ei ole aiheuttanut Miltonille vatsavaivoja, mutta yritän nyt silti vähän edes kontrolloida kahvinjuontiani liiallisen kofeiininsaannin pelossa.

D - Deep Mä rakastan kaikkia syvällisiä juttuja. Oon aina ollut tosi syvällinen ihminen. Rakastan valokuvia, joista välittyy jotain syvällistä, lueskelen usein kaikenlaisia syvällisiä lainauksia ja kaikista ihaninta on aina ajoittain ajautua syvälliseen keskusteluun jonkun kanssa.

E - Empaattinen Ensimmäinen sana, jota L käytti luonteenpiirteitteni kuvailemiseen papille ennen vihkimistämme viime vuonna. Yksi tärkeimmistä piirteistä mitä arvostan ihmisissä, onneksi mun lähipiiri on täynnä empaattisia ihmisiä.

F - Fifty Shades of Grey Luin nämä kirjat pari vuotta sitten yhteen putkeen. Voiko olla koukuttavampia kirjoja? Nämä kyllä kannattaa lukea ehdottomasti englanniksi eikä missään nimessä suomennettuna versioina. En malta odottaa helmikuussa 2015 tulevaa kirjoihin perustuvaa elokuvaa.


G - Gunvald Meidän 3-vuotias kissa. Kun otettiin Gunvald, siitä tuli vähän niinkuin mun lapsi. Gunvald on aina ollut arka kissa, se ei ole viihtynyt sylissä ja vierastanut melkeinpä kaikkia ihmisiä. Oon saanut voitettua sen luottamuksen puolelleni ja mua se seuraa nykyään joka paikkaan kotona ja tykkää kölliä vieressä kehräten. Pahin arkuus on kuitenkin onneksi mennyt ohi muidenkin ihmisten läsnäollessa ja se on selkeästi tykästynytkin muutamiin meille läheisiin ihmisiin. Gunvald on mulle todella tärkeä, se on yksi perheenjäsenistä ja mulla on ollut tosi huono omatunto kun en Miltonin syntymän jälkeen ole pystynyt antamaan sille enää samalla tavoin huomiota.

H - Harmonia Lapsen saannin jälkeen elämääni on muodostunut tietynlainen harmonia. Sitä ennen elin vähän niinkuin vailla jotakin ja nyt tuntuu, että se tyhjä paikka on vihdoin täytetty.

I - Itsepäisyys Oon aina ollut sellainen ihminen, joka haluaa saada tahtonsa läpi jos jotain päähänsä saa.  Oon välillä kova jankuttamaan, vielä tämänkin ikäisenä mun on usein vaikea hyväksyä että elämässä ei vaan kaikki aina mene niinkuin haluaisi.

J - Joulu Tärkeä juhlapyhä. Alan aina juhannuksen jälkeen odottamaan joulua, nytkin oon jo mietiskellyt tulevaa joulua. Joulu on vuoden tunnelmallisinta aikaa ja silloin on ihanaa olla läheisten kanssa. En esimerkiksi ole koskaan tykännyt mennä jouluna töihin, koska silloin tekee vain mieli olla kotona.


K - Koulu Mulla on lastentarhanopettajan opinnot vielä kesken ja kouluun ajattelin täyspäiväisesti palata vuoden päästä. Ajattelin kyllä ensi keväälle jo muutamia kursseja ottaa ja miksei tänäkin syksynä voisi jo parit rästitentit tehdä alta pois. Toiveissa olisi valmistua mahdollisimman nopeasti, joten jos vaan hoitoapua järjestyy kotiin niin voisin hyvin käydä tenttailemassa kursseja pikkuhiljaa pois alta. Meillä on vaan monessa kurrsissa niin paljon pakollista opetusta koululla, että varsinainen täyspäiväinen opiskelu onnistuu vasta vuoden päästä, sitä ennen en ole poikaa vielä valmis päiväkotiin laittamaan.

L - Liikunta Oon aina ollut sellainen kausiliikkuja. Saattaa mennä puoli vuotta, että harrastan liikuntaa vain satunnaisesti ja sitten taas puoli vuotta, jolloin painan sata lasissa sen neljä kertaa viikossa ainakin. Vielä muutama vuosi sitten liikuin, koska yritin pitää kilot kurissa. Nykyään mulla suuri motivaattori on myös hyvä olo, minkä liikunta saa aikaan. Salitreeni on nykyään se suosikein liikuntamuodoista.

M - Milton Mun 3 kuukautta vanha poikani, maailman rakkain. Parasta mitä mulle on koskaan tapahtunut.

N - Nyt Elän aina seuraavassa hetkessä ja tää on asia mihin mun pitäisi todella alkaa kiinnittämään huomiota. Pitäisi oppia elämään hetkessä, nyt eikä huomenna.


O - Opettaja Tämä on aina ollut se haaveammatti ja vaikka luinkin sairaanhoitajaksi niin aina tämä pyöri mielessä ja nyt vihdoin oon opiskelemassa sitä. Kasvatustyö vaan on niin mielenkiintoista.

P - Porvoo Kotikaupunkini, josta lähdin kuusi vuotta sitten ovet paukkuen ja vannoin etten koskaan tulisi takaisin. Viitisen vuotta pysyin poissa ja sitten palasin. Tämä on meille paljon sopivampi paikka tämänhetkiseen elämäämme, tuntuu paremmalta kasvattaa lasta täällä kuin Helsingissä ja tukiverkostot on vieressä. Välillä tuntuu, että Porvoo on liian pieni kaupunki koska kaikki tuntuvat tietävän toistensa asiat, mutta onhan tämä kaunis ja jotenkin niin tuttu ja turvallinen paikka.

Q - Queen Käyttäydyn välillä vähän tähän tyyliin, varsinkin kotona. Kaikki-mulle-heti-nyt. Kuningatarmaisesta käytöksestä voisi kyllä ihan hyvin luopua..

R - Rakkaus Mun ja L:n juttu alkoi vuonna 2008 pikkuhiljaa varovaisella seurustelulla ja vuonna 2009  taidettiin oikeasti rakastua. Pian tulee kuusi vuotta täyteen yhteistä taivalta ja tuntuu ihan oudolta ajatella kuinka nuoria oltiinkaan tuolloin. Tavallaan ollaan kasvettu aikuisiksi yhdessä, en osaisi kuvitella elämää ilman L:ää.

S - Sisustus Vasta parin viimeisen vuoden aikana oon alkanut löytämään sen oman juttuni sisustuksessa ja nyt siitä on tullut intohimo. Kodin sisustus on mulla vahvasti yhteydessä kodin viihtyvyyteen ja siksi aika tärkeässä asemassa elämässäni. Nykyään rakastan kaikkea valkoista höystettynä beigellä tai harmaalla. Välillä tulee kausia kun haluaa enemmän värejä sekaan sisustukseen.

T - Talo Haave, joka ehkä joskus vielä toteutuu. Haaveilen omakotitalosta, ihanasta pihasta ja omasta rauhasta. Voisin hyvin muuttaa jonnekin syrjemmälle, missä lähin naapuri ei olisi seinässä kiinni. Ehkä joskus rakennetaan oma talo tai sitten ostetaan valmis, aika näyttää.


U - Unelmat Mulla on aina ollut paljon unelmia enkä ole tyytynyt vain olemaan. Mun mielestä omien unelmiensa eteen pitää ja saa tehdä töitä, onhan meillä vaan yksi elämä elettävänä. Monta omaa unelmaani olen jo tähän ikään mennessä saavuttanut, joten mulla on asiat aika hyvällä mallilla.

V - Vaatteet Oon aina ollut kova ostelemaan uusia vaatteita ja omaa tyyliä on haettu vähän kaikenlaisista suunnista. Tällä hetkellä tuntuu, että oma tyyli on taas vähän hukassa. Raskauden jälkeen on tullut panostettua lähinnä vauvanvaatteisiin. En vieläkään tunne oloani kotoisaksi omassa kropassani, joten ehkä löydän taas oman vaatetyylini kun joskus viimein saan jäljellä olevat raskauskilot pois.

W - Wellness Terveyttä, liikuntaa ja hyvinvointia, tällaiselle pohjalle haluaisin rakentaa päivittäisen elämäni tulevana syksynä ja talvena.

X - (Mietin ja mietin, mutta en vaan tosiaankaan keksinyt yhtään elämääni sopivaa x-sanaa)

Y - Ystävät Ystävät on mulle tosi tärkeitä ja vaikken nykyään pysty samalla tavalla heidän kanssa aikaa viettämään kuin ennen, on ne jatkuvasti mielessä kuitenkin. En ole sellainen ihminen, joka jatkuvasti loisi uusia läheisiä ystävyyssuhteita, vaan jollain tapaa olen vähän ujo. Uskoudun herkästi vain muutamille läheisille ystäville, vaikka oikeasti musta olisi ihanaa saada lisääkin ystäviä. Taidan vaan olla sellainen ihminen, jonka täytyy tuntea toinen hyvin ennenkuin osaa olla täysin oma itsensä tämän seurassa.


Z - Zombie Mulla on nykyään paljon päiviä, jolloin en jaksa panostaa ulkonäkööni juuri ollenkaan. Zombielta tulee siis aina ajoittain näytettyä, mutta eihän se ole niin justiinsa. Sittenkun kerrankin laittautuu niin fiilis on erityisen hyvä!

Å - Åland Meidän piti mennä kesäkuussa käymään Ahvenanmaalla, mutta se jäi kun pojalla ei ollut vielä mitään henkilökorttejakaan. En ole koskaan siellä käynyt ja ehdottomasti joskus mentävä, ehkä ensi vuonna.

Ä - Äiti Mulla on läheinen suhde äitiini ja toivoisin, että parinkymmenen vuoden päästä myös mulla ja Miltonilla olisi yhtä läheiset välit. Äidille voi soittaa mistä vaan ja äiti vastaa aina puhelimeen. Edelleen yksi mun elämän turvasatamista.

Ö - Ödeema Kerään helposti nestettä ja heti jos oon syönyt vähän huonommin. Viime viikko ei mennyt kovin terveellisellä linjalla lomailun vuoksi ja sen kyllä tuntee nyt mahassakin. Huomenna palaillaan taas arkirytmiin ja samalla muuttuu kyllä munkin ruokailut takaisin terveelliselle linjalle!

2 kommenttia:

  1. Tosi kiva blogi! Oon käynyt jo useasti kesän aikana lukemassa, mutta vasta nyt tajusin jättää kommentin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että tykkäät lukea! Ja kiva että kommentoit! :)

      Poista