10. syyskuuta 2014

Aloittaako treenivalmennus vai ei?


Tällä hetkellä multa löytyy motivaatiota treenaukseen ja terveelliseen ruokavalioon, mutta jotenkin oon vähän hukassa. Paino on alkanut taas jumittaa paikoillaan. Salilla oon pyrkinyt viikoittain käymään kaikki lihasryhmät läpi ja treenaamaan kunnolla, mutta silti jotenkin tuntuu että en ole antanut itsestäni kaikkea mihin musta olisi. Sunnuntaina tein kunnon jalkatreenin, olin aamulla salilla ja siellä oli hyvin hiljaista joten sain rauhassa keskittyä kyykkäilyyn. Tuntui, että voimatasot olisi kestäneet enemmän mutta kunto ei. Treenin jälkeen oli hyvä fiilis, tuntui että olin kunnolla tsempannut. Mutta maanantaina en tuntenut kipua yhdessäkään alakropan lihaksessa, joten ilmeisesti en sittenkään ollut tehnyt treeniä täysillä. Jotenkin tuli turhauttava olo ja aloin miettimään, että kaipaisin nyt jotain lisää tähän omaan motivaatiooni.

Keväällä 2013 treenasin Fitfarmin Liten In Shape -valmennuksen mukana. Painoa tippui yhteensä noin 5 kg, jenkkakahvat pieneni huomattavasti ja lihaksiinkin sain hieman muotoa. Valmennus kesti 10 viikkoa, ruokavalio oli tarkka ja salitreenejä neljä kertaa viikossa. Paljon se vaati niin henkisesti kuin fyysisesti, mutta mä hurahdin siihen ihan täysin. Tein kovasti töitä, annoin salilla kaikkeni ja söin tarkalleen niinkuin oli ohjeistettu. Tuloksia alkoi näkyä nopeasti ja olin todella tyytyväinen omaan panostukseeni.

Varmasti pääsisin tavoitteeseeni ilman valmennuksia, jos vaan yrittäisin tarpeeksi. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että tällä hetkellä kaipaisin jonkinlaista ohjenuoraa, jonka mukaan mennä. Saisi ikäänkuin vaan heittäytyä mukaan ja mennä sitä kautta kohti omia tavoitteita. Se ei siis niinkään ole sitä ettenkö osaisi ilmankin, mutta musta tuntuu että multa puuttuu tällä hetkellä vielä ne viimeiset lopulliset motivaation palaset, joiden avulla pääsisin oikeasti kunnolla eteenpäin projektissani.

Fitfarmin ohjelmaan olin erittäin tyytyväinen, mutta mieli tekisi ehkä kokeilla nyt jotain uutta. Meillä mennään vielä edelleen osittaisimetyksellä ja siksi oon katsellut vähän kiinnostuneena esimerkiksi tuota Bodycampin Fitmom -valmennusta. Uskon, että kyseinen paketti voisi sopia tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni hyvin.

Onko teillä kokemusta erilaista treenivalmennuksista? Osaatteko suositella jotain tiettyä?

6 kommenttia:

  1. Mulla oli/on pt Optimal performance nimisessä yrityksessä. Parhaiten ikinä käyttämäni rahat. En voi tarpeeksi hehkuttaa mutta muutti koko mun elämän :) Epävarma tyttö muuttui tasapainoiseksi naiseksi. Tärkeintä oli tuossa se henkinen ja ruokapuoli. Liikkunut olen koko ikäni joten ne jutut oli vaan plussaa.

    Mutta sitten erijuttu. Kun treenaa kovaa salilla paino voi jämähtää ja alkaa noustakin. Lihakset myös tottuu herkästi ärsykkeisiin, eli esim.6vk välein olis syytä muuttaaa jotain treenissä. Vaikka liikejärjestys jos ei muuta.

    Itekin oon ollu fitfarmin eri valmennuksissa mutta tuon pt jakson jälkeen en enää menisi. Tämä tosin on mun henk.koht mielipide enkä mitenkään pidä niitä firfarmin juttuja huonoina. Ne vaan on ryhmävalmennuksia ja on ihan eri asia kun yksilövalmennus. Lisäksi niissä on niin tiukat ruokavaluiot yms että eihän sitä voi jatkaa aina. Optimalilla opin semmoisia ruokatottumuksia jotka on elämäntapa.

    Tästä riittäis asiaa vaikka muille jakaa mutta ehkä lopetan tähän ;) Älä kuitenkaan huoli siitä painosta. Oot upeessa kunnossa jo nyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Itseä vaan vielä häiritsee erityisesti tuo mahanseutu, jossa vielä pudotettavaa vähän on vaikka kiloja pudonnutkin ihan hyvin. Ja tietysti haluaisin lisää lihaksia..

      Musta tuntuu, että mun jalkatreenit ei ole vielä oikein kunnolla lähtenyt käyntiin raskauden jälkeen, vaikka oon yrittänyt vaihdella liikkeitä ja painoja. PT:tä voisi jossain vaiheessa kyllä kokeilla, sitten kun taloudellinen tilanne sen taas salii :)

      Kiitos mielipiteestä! :)

      Poista
    2. Itsehän se siinä omassa kropassa on elettävä, eihän sitä kukaan muu voi sanoa koska on valmista :) Mulla on ihan samoja tavotteita, lihasta enemmän ja vatsanseutua kiinteämmäksi. Jos ei mene liikaa uteluksi niin saankos kysyä millaista treeniä teet jaloille? Ihan vaan josko osaisin vaikka vinkata jotain? En mä nyt mikään pt ole mutta on sielä salilla niin kauan pyörinyt että tahtois uskoa että jotain on oppinutkin :) Itsellä on myös vaikea saada jalkoihin sellanen treeni että tuntuu, mutta noi tuplaliikkeet on toiminut siihen aika hyvin. Eli siis kaksi liikettä putkeen ja sitten vasta tauko ja sitten taas uudelleen ne 2 liikettä jne.

      Poista
    3. Mä oon tehnyt kyykkyjä smithissä ja välillä vapaan tangon kanssa, prässiä kahdella sekä yhdellä jalalla, reiden ojennusta, suorin jaloin maastavetoa yms. näitä vaihdellen, toistoja yleensä. n.10 kerrallaan. Tuota en ookaan vielä tehnyt jalkatreenissä, että kaksi liikettä kerrallaan ja sitten vasta tauko, sitä pitää ehdottomasti kokeilla! :)

      Poista
    4. Hyviä liikkeitä :) en osaa äkkiä ehdottaa muuta lisäystä kun askelkyykky takajalka korokkeella (bulgarialainen) ja etujalka korokkeella. Saa tuntumaa eri kohtiin :)

      Poista
    5. Tuota takajalka korokkeella oon kanssa tehnyt, mutta täytyypä myös kokeilla tuota että on etujalka korokkeella! :)

      Poista