23. syyskuuta 2014

Mitä menestyminen minulle merkitsee


Eksyin katselemaan vanhoja valokuvia vuosien takaa. Kuvia syksystä kun olin opiskelijavaihdossa Tukholmassa, meidän kahdenkeskisistä lomamatkoista, siitä kun Gunvald-kissamme saapui perheeseen ja lukuisia muita merkityksellisiä hetkiä aikuistumiseni varrelta. Päädyin pohtimaan noita vuosia ja sitä mitä vaikutuksia niillä on ollut elämääni ja sen kulkuun. Tajusin, että kaikki nuo hetken elin vielä matkalla omaan itseeni, olin ikäänkuin siirtymävaiheessa ja hain itseäni jatkuvasti.


Olin aina se vähän epävarma tyttö, joka peilasi itseään muihin ja mietti jatkuvasti mitä mieltä muut olivat. Vielä raskausaikana koin oloni epävarmaksi. Olin edelleen kulkemassa johonkin suuntaan, mutta määränpää tuntui vielä kaukaiselta.

Kunnes keväällä pojan syntymä muutti kaiken. Sitä on vaikeaa edes omissa ajatuksissaan ymmärtää saatika sitten pukea sanoiksi, mutta musta tuntuu että mä tulin tieni päähän aikuistumisprosessissani. Pojan syntymä oli kuin piste i:n päälle, valtavan vastuun mukana päälle vyöryi täydellinen levollisuus.


Luin itselleni yhden ammatin, joka tuntui hyvältä vaikka se ei ehkä koskaan ollut se ykkösunelma. Olin aina haaveillut kasvatusalasta ja varovasti aloin ääneen miettimään mitä jos oikeasti vielä lähtisinkin opiskelemaan. Moni on ihmetellyt sitä, mutta en ole oikein jaksanut välittää. Miksi ihmisen pitäisi jämähtää paikalleen, jos ihan kivan sijaan olisi mahdollisuus tehdä jotain joka kolahtaa paremmin?

Mulla ei ollut kiire valmistua toiseen ammattiin ja nyt olenkin kotona. Tällä hetkellä mä tunnen itseni hyvinkin menestyneeksi. Vauvakuumeilin jo muutaman vuoden ennenkuin edes päätettiin yrittää lasta, odotin sitä elämänvaihetta kun olin valmis äidiksi kuin kuuta nousevaa. Se oli se pääetappi kaikkien muiden sivuetappien joukossa.


Ei mulla silti ole tarkoitus jäädä vain leijailemaan tähän hetkeen, vaan itsensä kehittäminen ja eteenpäin meneminen on aina ollut mun juttu. Mä toivon, että muutamien vuosien päästä saisin paperit uuteen ammattiin ja pääsisin tekemään sitä työtä käytännössä.

Jotenkin sitä tarvitsee elämäänsä useita asioita, joissa voi kokea onnistumisen tunteita. Aloitin muutamia viikkoja sitten uuden teatteriharrastuksen. Nuoruuden haave näytteleminen alkoi houkutella ja päätin, että nyt on vaan mentävä mukaan. Ensimmäisen illan jälkeen saavuin kotiin hymyssä suin, se on ihan huikeaa että ihmisellä on mahdollisuus harrastaa asioita jotka saa ikäänkuin leijumaan, jos tiedätte mitä tarkoitan. Enää en ole se epävarma tyttö. Enää en rakenna olemistani muiden mielipiteiden varaan. Teen omia juttujani, koska ne tuntuvat mulle itselleni merkityksellisiltä.

Mitä menestyminen merkitsee teille?

4 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus. Olen viimeaikoina miettinyt paljonkin, kuinka voisin lapsilleni opettaa sitä, ettei kannata liikaa miettiä, mitä toiset heistä ajattelevat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Mulla vähän samoja ajatuksia ja se ei olekaan mikään ihan helppo tehtävä. Jotenkin tuntuu että lapsena ja nuorena sitä vaan on niin herkkä ja muiden mielipiteet vaikuttavat kovastikin.

      Poista
  2. Ihana kirjoitus <3 :`) Menestyä voi monella tavalla ja kukaan toinen ei voi vähätellä toiselle tärkeiksi tuntuvia juttuja. Kyllä sen sydämessään tietää mikä on oikein. Se on sellaista salaista viisautta, jonka vain itse sisimmässään tietää <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 Oon täysin samaa mieltä, että muut ei voi tietää mikä itselle on tärkeintä. Me ollaan kuitenkin kaikki niin erilaisia ihmisiä :)

      Poista