1. syyskuuta 2014

Pitääkö poikien pukeutua poikamaisesti?

Tästä on blogeissa kirjoitettu viime aikoina paljon, joten munkin täytyy nyt tuoda oma kantani esiin. Puetaanko meillä poikaa pojille suunniteltuihin vaatteisiin vai eikö olla niin tarkkoja?


Ei meillä ihan niin tarkkoja olla. Mä en suuremmin ole sellaisten lastenvaatteiden ystävä missä koreilee autojen tai traktorien kuvia (muutamia poikkeuksia meiltäkin toki löytyy). Tykkään ostella pojalle enimmäkseen neutraaleja, maanläheisiä värejä. Tummansininen väri sopii meidän pojalle tosi hyvin, se korostaa ainakin vielä toistaiseksi sinisenä pysyneitä silmiä ja melko blondiksi muuttunutta haituvatukkaa hyvin. Kirkkaansininen ei ole mun mielestä yhtä nätti väri, mutta sekin pukee Miltonia aika hyvin. Tummanvihreä on ihan jees, mutta kirkas vihreä on mun vierastuslistalla nr. 1. Lisäksi suosin harmaata, beigeä ja myös mustaa pienissä määrin.


Jos menen ostamaan lastenvaatteita, suuntaan yleensä suoraan sinne poikien puolelle. Kokoon 68 asti pojille ja tytöille suunnitellut vaatteet on kuitenkin usein samassa paikassa, joten muutamia ilmeisesti alunperin tytöille tarkoitettuja vaatteita on tarttunut myös matkaan. Nämä ovat kuitenkin olleet väreiltään harmaata tai beigeä. Mä tykkään vauvanvaatteissa esimerkiksi leopardikuviosta kovasti, mutta miksi ne on aina siellä tyttöjen puolella? Miksi se mielletään tyttöjen kuvioksi? Jos siinä ei ole röyhelöitä niin itse en näe siinä mitään tyttömäistä, vaan voin ostaa sellaisen myös pojalle.


Vaaleanpunaista tai pinkkiä en meidän pojalle vielä ole ostanut, koska kaikki näkemäni vaaleanpunaiset vaatteet ovat olleet erittäin tyttömäisiä. Mutta käyttäväthän aikuiset miehetkin välillä vaaleanpunaisia paitoja niin mikseivät pojatkin voisi käyttää? Voisin hyvin ostaa myös esimerkiksi tumman violetteja vaatteita, vaikka senkin jotkut taitavat mieltää tyttöväriksi. Lisäksi kirkkaanpunaisen mä koen ihan täysin unisex-väriksi. Mun mielestä väriä enemmän merkkaa tässä asiassa vaatteiden kangas ja malli. En mä pojalleni ostaisi röyhelöä tai esimerkiksi mekkoja ja tunikoja. Taas toisaalta ollaan käytetty välillä myös sukkahousuja, ne kun vaan on niin käteviä ja nyt kylmempien kelien lähestyessä käytännöllisiä toisten housujen alla ulos lähtiessä. Niistäkin tosin varmaan luovutaan sittenkun vauva-aika on ohi.


Kai meillä siis jollain muotoa pukeudutaan poikamaisesti, joskin mun mielestä vähän löysemmällä otteella. Ei se ole niin justiinsa, jos jokin poikani vaate löytyy tyttöjen puolelta. Polarn. O. Pyretillä on kivoja kummallekin sukupuolelle sopivia raitavaatteita, Lindexissä tulee välillä sovellettua poikien ja tyttöjen vaatteiden välillä, mutta esimerkiksi Zarassa ostan kyllä kaikki poikien puolelta. Siellä jako on tehty niin selkeäksi. Unisex-tyylisiä vaatteita saisi mun mielestä olla enemmän myynnissä, sillä tytöille tuntuu olevan vähän enemmän vaatteita tarjolla. Vaatekaappi on täynnä vaatteita, joita voisin pukea myös tyttölapselle. Uskon, että meidän perheessäkin tullaan muutaman vuoden päästä näkemään enemmän niitä poikamaisia vaatteita, jos mäkin joudun alkaa lapsen toiveesta ostelemaan niitä autopaitoja. Tämä aika kun saan itse päättää millaisissa vaatteissa lapseni kulkee on sen verran lyhyt, että ostelen ilolla sellaisia vaatteita mitkä itseäni miellyttävät.


Tämä postaus käsittelee näitä pukeutumisasioita, sitten on tietysti erikseen tämä että kasvatetaanko poikaa pojaksi ja tyttöä tytöksi vai ihmistä ihmiseksi. Nykyään on taidettu alkaa vähän hölläämään näiden sukupuolittuneiden juttujen kanssa. Eihän se nyt ole niin justiinsa, sitä mieltä minäkin olen.

Miten teillä pukeudutaan? Pitääkö pojilla olla poikamaista ja tytöillä tyttömäistä vai suositteko unisex-vaatteita?

5 kommenttia:

  1. Minä ostan kans vaatteet sieltä poikien puolelta, mutta yks neule on ostettu tyttöjen puolelta :D Mulle nämä lastenvaatteet on jotenki semmosta "selvää kauraa" josta en oo hirveesti ressannu, vaan ostan niitä juttuja jotka on tarpellisia ja näyttääkin vielpä ihan hyvältä:) Saa nähä mikä tilanne on sitten, kun se oma maku sieltä tulee esiin:)) Hyvä kirjoitus ja söpöjä nuo vaatteet! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon huomannut, että monella on tarkempi linja poikien ja tyttöjen vaatteista kuin mulla ja joitain mun pojalle ostamia vaatteita on kommentoitu tyttömäisiksi vaikka itse olisin kokenut ne täysin molemmille sukupuolille sopivaksi. Mutta ostelen niitä silti ;) Joo jännä nähdä millaisia vaatteita oma lapsi alkaa vanhempana suosia, pakkohan siinä on sitten kuunnella lapsenkin toiveita :D

      Poista
    2. No Niklas vihaa jo nyt jarrusukkia eikä oikeen suostu kävelemään niillä.. tuntuu vissiin inhottavilta. Voin vaa kuvitella miten se on sitten vaatteiden kanssa, kun tahtoa tulee....klumps...

      Poista
  2. Meillä on aikalailla unisex-vaatteita pojilla, paljon värejä sekä etenkin hoikalla esikoisella myös leggareita. Kesällä esikoinen olisi kaivannut hellesäille mekkoa, mutta sitä ei kuitenkaan tullut hankittua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään myös legginseistä! Joo noilla kesähelteillä sai tosiaan miettiä lapsen vaatetusta, meillä oli muutamat ilmavat shortsit käytössä, kun en itse tykännyt kesällä pitää pojalla pelkkää bodya vaan oli kiva että oli joku alaosa siinä :)

      Poista