5. syyskuuta 2014

Syksyn treenisuunnitelmia


Mun takaisin kuntoon -projekti alkoi periaatteessa jo heinäkuun alussa. Silloin karsin kakut ja muut turhakkeet ruokavaliostani pois ja aloin muutenkin vähennellä liikoja hiilareita päivittäisestä ruokavaliostani. Kaksi kuukautta oon nyt jatkanut samalla linjalla ja vaikka muutama kilo mulla on vielä matkaa raskautta edeltävään painooni, niin on tässä jotain edistystä jo koettu.

Painonputoamista tärkeämmäksi asiaksi oon kuitenkin kokenut sen, että ruokavaliomuutosten vuoksi mä voin paljon paremmin. Niin kuin oon maininnutkin, niin olen paljon vähemmän väsynyt esimerkiksi iltapäivisin ja jotenkin tunnen kuinka kroppa voi paremmin. Raskauden aikana sitä oppi jotenkin todella herkäksi oman kroppansa tuntemuksille ja nyt mun oloon vaikuttaa heti negatiivisesti se, jos esimerkiksi vatsa voi huonosti. Ennen siitä ei samalla tavalla välittänyt. Lauantaisin meillä on kuitenkin perheen kesken herkkupäivä enkä siitä aiokaan luopua, vaikka se hetkittäistä turvotusta aiheuttaisikin.

Alkusyksy on meidän perheessä lähtenyt käyntiin melko hektisissä merkeissä enkä mä ole päässyt nyt harrastamaan liikuntaa ehkä niin usein kuin haluaisin. Mun tavoitteena olisi käydä salilla kolme kertaa viikossa, mutta usein oon kerinnyt vain kaksi kertaa ja viime viikolla surkean yhden kerran. Jännää, miten paljon enemmän motivaatiota sitä tuntuu nyt liikuntaa kohtaan löytyvän, kun sitä ei pääsekään harrastamaan silloin kun itseä huvittaa. Vaunulenkkejähän me toki voidaan tehdä pojan kanssa päivisin ja ollaan nyt tehtykin taas, mutta lihaskuntotreeni on mulle kuitenkin tällä hetkellä se mistä saan parhaimman olon. Lenkkeily ei kuitenkaan kiinteytä lihaksia samalla tavoin kuin salitreeni ja koska mulla on tavoitteena vaan se muutaman kilon painonpudotus, koen kiinteytymisen ja lihasten kehittymisen tällä hetkellä tärkeämmäksi. Raskausaika kun sattumoisin surkastutti suurimman osan lihaksista, eikä ne ihan itsestään takaisin tule. Mulla on kotona painoja ja jumppapallo, joten ajoittain oon treenaillut myös täällä. Poika vaan alkaa olla sen verran aktiivista sorttia, että mun on tosi vaikea keskittyä treenailemaan samalla kun häntä hoidan. Ja meillä sattuu päiväunet olemaan luokkaa 2x20min, joten tuossa parissakymmenessä minuutissa kerkeän juuri ja juuri saada treenivaatteet päälle ja painot eteeni, kun sängystä alkaakin jo kuulua huhuilua. Eli ihan mielelläni käyn siellä salilla, treeni kulkee mulla paremmin kun siihen pystyy rauhassa keskittymään.


Tällä viikolla oon ollut flunssainen, joten maanantain treeniä lukuunottamatta en ole salille päässyt. Tänään olo on kuitenkin sen verran toipunut jo, että olkapää-hauis-ojentaja-vatsa-treenin uskaltaisi ehkä käydä illalla tekemässä.

Syksyn treenitavoitteina mulla on erityisesti pepun ja olkapäiden muotouttaminen pyöreämmäksi ja vatsan litteyttäminen pikkuhiljaa. Keskivartalon pito on vaan vielä sen verran heikkoa, että esimerkiksi kyykyt tangon kanssa on aika vaikeaa, kun keskivartalobalanssin pitäminen on vielä vähän hakusessa. Vatsalihastreenistä nyt puhumattakaan, pientä pullamössöä tuntuu vatsalihakset vielä sektion jäljiltä olevan. Mutta pakko vaan yrittää, eiköhän ne siitä ala ajan kanssa vahvistumaan.

Onko siellä lähtenyt jo syksyn treenit luistamaan? Millainen liikunta saa teille parhaimman olon?

2 kommenttia:

  1. Meinasin just tulla ehdotteleen kotitreenejä. Netistä löytyy tosi paljon lyhyitäkin treenejä ja nekin voi olla rankkoja :) Mä käytän Kukkista painona niin ei tarvii miettiä viihtymistä ;)

    Paras olo tulee voimaharjoittelusta ja syssyn treenit on kivasti vauhdissa. Joskin tällä vkoa olen hieman kiireinen ollut mutta eiiipä se ole niin vakavaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ehkä munkin täytyy joku kerta kokeilla Miltonia painona, se vois olla ihan hauskaa! :D Pitäis vaan tosiaan yrittää treenata kotonakin jos salille ei kerkeä. Mitä netistä löytyviä kotitreenejä oot tykännyt käyttää?

      Poista