24. lokakuuta 2014

Mitä joululahjaksi alle 1-vuotiaalle?

Tasan kaksi kuukautta jouluun. Tänä vuonna olen päättänyt aloittaa lahjasuunnitelmat jo ajoissa ja nyt kotona ollessa siihen on enemmän aikaakin. Katselin tuossa pojan lelukoria, joka jo nyt sisältää vaikka  mitä autoa ja soivaa Mikkihiirtä. Mietin jo nyt mitenhän paljon meillä on leluja esimerkiksi kahden vuoden päästä.. Poika on joulun aikaan jo kahdeksan kuukauden ikäinen eikä vielä tänä jouluna sen kummemmin ymmärrä lahjojen perään. En usko, että ostetaan tänä vuonna vielä kovin montaa lahjaa ja varsinkin lelut ajattelin jättää vähemmälle, sillä myöhemmin niitä saa sitten itsekin ostella lapsen toiveiden mukaan ihan tarpeeksi. Olen muutenkin alkanut nyt miettimään, että olisi paljon järkevämpää panostaa läheisten joululahjoissa laatuun ja tiettyyn mieltymykseen. Monen pienen paketillisen sijaan tulisi hankittua se yksi ainoa toivottu ja tarpeeseen tuleva lahja. Vaikka tietysti kaikenlaiset lahjat ovat aina ihania ja lahjan sisältöä tärkeämpää onkin se muistaminen.


Kuvat: Fjällräven, Polarn O. Pyret, Iittala, Suomalainen Kirjakauppa, Lekmer

Fjällräven Kånken Mini - reppu on ollut suunnitelmissa jossain vaiheessa pojalle hankkia. Reput on kestäviä sekä tyylikkäitä ja tuo mini-koon malli loistava hoitoreppu mukaan kylään ja myöhemmin sitten päiväkotiin.

Olen myös ajatellut ostaa pojalle lahjaksi muutaman vähän kestävämpää laatua olevan vaatteen, sillä pojan kasvutahti on nyt hidastunut ja vaatteiden käyttöaika alkaa pikkuhiljaa pitenemään. Olen viime aikoina huomannut esimerkiksi Zaran lastenvaatteiden nukkaantuneen ja reikiintyneen todella helposti, joten olen ajatellut alkaa lastenvaatteidenkin ostalta panostamaan enemmän laatuun. Kyllä meillä edelleen aiotaan ostella myös H&M-vaatteita, mutta lisäksi olen mun suosikin Polarn O. Pyretin lisäksi ihastunut nyt mm. Papun ja Gugguun vaatteisiin.

Saatiin ristiäislahjaksi jo vähän lastenastiastoa ja lisää olisi tarkoitus hankkia. Ikean muovipurkkien lisäksi on kiva, että on tuollaisia jykevämpiä ja kestävämpiäkin astioita. Varsinkin puurot tykätään ehdottomasti syödä meidän Pentikin lastenlautaselta. Muumi-mukien keräilijänä olen tykästynyt myös noihin Iittalan Muumi-lastenastioihin ja aterimiin.

Satukirjoille on aina tarvetta ja tarkoituksena olisi pikkuhiljaa alkaa totuttaa poikaa kirjojen maailmaan. Sekä ruotsin- että suomenkielisiä satukirjoja pitäisi hankkia, tällä hetkellä meillä onkin vain yksi ruotsinkielinen satukirja.

Yksi must-hankinta on tietysti myös Brion taaperokärry, joka tulee meilläkin pian ajankohtaiseksi hankinnaksi. Erityisesti silmää miellyttää tuo musta väri.


Joko olette alkaneet miettimään lasten joululahjoja?

8 kommenttia:

  1. Täällä ilmoittautuu uusi lukija ja toinen jouluintoilija (: eilen ostin jo ensimmäisen joululahjan tytölle. Meidän kolme veen mielestä värittäminen ja muovailu on nyt niin hittijuttu, että ostin ja annoin heti yhden värityskirjan, mutta toisen laitan pakettiin ;)

    Tervetuloa kurkkimaan minun blogiini :)

    Www.fitkrista.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että ryhdyit lukijaksi! :) Mä lisäilinkin sun blogin myös tonne mun Bloglovinin lukulistalle! Joululahjoja on kyllä niin ihana suunnitella ja ostella, itselle vaan tulee aina osteltua ihan liikaa juttuja ja nyt pitäisi vähän tarkemmin miettiä millaisia ostoksia tekee kun ei töissäkään tällä hetkellä ole.. :D

      Poista
  2. Me ei taas ostella omille lapsille joululahjoja. Mummut ja vaarit sekä kummit hoitaa sen puolen varsin tehokkaasti. Vaatteita kun tulee osteltua pitkin vuotta, eikä ne yleensä ole niitä mieluisimpia paketteja pienille, joten tällä tavoin me vähän kontrolloidaan sitä tavarapaljoutta :D Tietysti olisi eri asia, jos meillä ei olisi isovanhempia jotka niitä lahjoja hommaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ajattelin ostaa nyt tänä vuonna muutaman lahjan pojalle, koska joululahjojen ostaminen on vaan niin kivaa etten malta olla mitään ostamattakaan kun on pojan ensimmäinen joulu :D Mutta sen näkee sitten meilläkin tämän ensimmäisen joulun jälkeen, että miten paljon niitä lahjoja tulee esim. isovanhemmilta ja voi sen mukaan seuraavana vuonna miettiä kannattaako montaa lahjaa itse hankkia :)

      Poista
  3. Itsekin olen ajatellut panostaa ajatuksella hankittuun laadukkaaseen lahjaan ja toivon, että myös lapset saavat näin valittuja lahjoja. Lähinnä nyt isovanhemmat, kummit ja sisarukset infotaan tästä toiveesta. Mutta kun tuhatta pientä lahjaa ei millään haluaisi, leluja on muutenkin riittämiin, Itse ei lahjoja juurikaan lapsille hankita, muutama juttu on hankittu jo ja (toivottavasti) vain niillä mennään :) Lahjoja tulee kuitenkin liiaksikin asti.

    Mini Kånkenit on myös täällä toivelistalla, olisi kiva saada nuo klassikkoreput veljeksille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon samaa mieltä, että mieluummin yksi ajatuksella hankittu lahja kuin tuhat heräteostosta! :) Mua kauhistuttaa jo nyt se tavaramäärä mitä tässä tulevina vuosina tulee kertymään.. Tuskin itsekään kovin montaa lahjaa pojalle tänä vuonna hankitaan ja kaiken lisäksi joulun jälkeen alkaa heti alennusmyynnit eli parempi ehkä mennä sitten silloin tekemään löytöjä! :)

      Poista
  4. Jouluintoilija täälläkin! Olen myös sitä mieltä että laadukkaita lahjoja mielummin, turhaa, nopeasti rikkoontuvaa tavaraa kerääntyy muutenkin laatikoihin jo riittämiin. Itse olen miettinyt että väkisin en omille lapsille mitään osta - jos jotain tarpeellista tulee mieleen niin sitten. Paketteja taitaa kertyä riittämiin muutenkin :) Reilu vuotiaalle kummilapselleni liitän pehmeään pakettiin tämän: http://www.uniikkilandia.fi/ice-muksuriipus-ripustuslukko-p-779.html - tulee ainakin tarpeeseen sille hulivilille :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mieluummin vähän laadukasta kuin enemmän halvempaa :) Itsekin oon nyt yhden lahjan lapselleni hankkinut ja se varmaan saa riittää, lahjoja kun tulee varmasti muualtakin :)

      Poista