10. lokakuuta 2014

Miten materialismi näkyy äitiydessäni


En ole niitä ihmisiä, jotka tyytyvät vähään. Oon aina halunnut enemmän, oli kyse sitten omista päämääristä, ihmissuhteista tai materiasta. 19-vuotiaana muuttaessani Töölön vuokrayksiööni mulla lähti  osteleminen käsistä. Olin ensimmäistä kertaa elämässäni työssä, josta sain kunnollista kuukausipalkkaa ja aloin hamstraamaan kaikkea. Ostin vaatetta ja tavaraa, pistin todellakin kaiken palamaan, mitä vaan käteeni sain. Kun aloin opiskelemaan, tulot romahti, mutta jatkoin silti ostamista vaikkei edes olisi ollut erityisemmin varaa. Kerran vuodessa oli pakko päästä ulkomaille ja painoinkin kesät putkeensa duunia, jotta pääsin sinne minne halusin.

Sittemmin kiinnostus ylenpalttisesta vaatteiden hamstraamisesta siirtyi osittain sisustukseen. Valmistuttuani sairaanhoitajaksi jatkoin töihin ja oli taas varaa ostella enemmän. Siitä lähtien olen täyttänyt kotiani kaikella vaalealla ja saanut miehen välillä raivon partaalle ainaisilla Ikea-reissuillani. En osaa elää ilman ostelua ja tämä ei ole mikään pieni asia, vaan ihan itsekin tiedostan sen muodostuneen ongelmaksi.

Kun tulin äidiksi, nosti materialisti taas päätään ja otti uuden kohteen: lastenvaatteet. Kun vauvan sukupuoli selvisi, lähdin ostoksille. Hamstrasin 56- ja 62-senttisiä vaatteita kassikaupalla sieltä sun täältä. Muiden vanhat vaatteet ei kelvanneet, piti saada uutta ja tyylikästä. Minun lapsenihan kulkisi siisteissä vaatteissa heti pienestä pitäen eikä missään kulahtaneissa ja nukkaantuneissa kierrätysvaatteissa. Huvittavinta tässä on se, että tiedän kuinka kamalalta tuo edellinen lause kuulostaa, mutta ihan rehellisesti myönnän itseni ajatelleeni niin. Pikkuhiljaa oon onneksi vähän höllännyt otetta ja löytänyt kirpputoreilta muutamia käytettyjäkin vaatteita, edelleen mulla on kuitenkin kriteerinä se että vaatteet eivät saa olla nukkaantuneita eikä värit kulahtaneita.

Vähän aikaa sitten pakatessani pienimpiä vaatteita pois, mietin kuinka sekaisin olin mennyt ostaessani niitä niin järjettömät määrät. Osaa vaatteista käytettiin vain muutamia kertoja, kunnes siirryttiinkin jo seuraavaan kokoon. Merkkiuskollinen en kuitenkaan ole lastenvaatteissa (luojan kiitos ainakaan vielä), vaan tärkeämpänä koen vaatteen kivan ulkonäön ja miellyttävän materiaalin. Haluan kuitenkin pukea lapseni tyylikkäästi ja samoin kuin aikuisten vaatteissa niin myös lastenvaatteissa on paljon eroja.

Jännityksellä odotan sitä vaihetta lapseni elämässä, kun alkaa leluilla kilpailu kavereiden kanssa. Ei ole enää harvinaista, että päiväkodeissa ja kouluissa kehuskellaan uusilla leluilla ja se jolla ei ole mahdollisuutta päästä uusimpiin leikkeihin mukaan lelujensa kanssa, jää helposti syrjään. En haluaisi tehdä Miltonista materialistia, haluaisin hänen oppivan nauttimaan asioista, joita hänellä on ja kiintymään muutamiin tärkeisiin leluihin. Mutta kuinka voisin vaatia sitä lapseltani, jos itseni on koko ajan hankittava uusinta uutta? Tiedän jo nyt, että meillä tullaan tulevaisuudessa ostelemaan paljon leluja. Pyrin kuitenkin olemaan ostamatta jokaista uusinta villitystä, sillä eihän elämässä oikeasti voi aina saada mitä haluaa. Ehkä lapseni oppii sen asian jopa hyväksymään, vaikka itse en ole tainnut vieläkään oppia.  Hoitovapaa ja aika ja omien tulojen tipahtaminen kotihoidon tuen varaan lähestyy uhkaavaa vauhtia. Päätös uudesta säästeliäämmästä minästä on jo tehty, nyt on vaan aika tuoda päätökset arkeen.

Ostettiin muuten juuri turvaistuin lastentarvikekirpputorilta.

Onko teillä taipumusta materialismiin? Ostatteko lapsillenne aina uusinta uutta vai tyydyttekö vähempään?

12 kommenttia:

  1. Voin samaistua täysin! Nettikaupat ovat oma paheeni, etenkin vaateostoksissa. Olen aina ollut todella huono säästämään, mutta nyt siihen pitäisi toden teolla opetella, onneksi mieheni on meidän perheen järjen ääni näissä finanssiasioissa ;)

    Ostan sekä uusia että kirpparivaatteita lapsille. Kirppariltakaan en ihan mitä tahansa, ja isovanhemmat ym. tuovat paljon käytettyjä vaatteita. Ei minua mitkään Autot tai Angry Birds - kuosit haittaa, vaikkei ne lemppareita olekkaan, jos ne on saatu ilmaiseksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, nettikaupoista on kyllä niin helppo tilata.. Meilläkin onneksi mies on paljon säästeliäämpi ja pitää huolen etten ostele ihan kaikkea mitä mieli tekee.. :D

      Kirppareilla tosiaan vaihtelee lastenvaatteidenkin laatu kovasti, osa on hyvin kulunutta ja paljon oon nähnyt esim. äitiyspakkauksen vaatteita myynnissä.. Mutta kyllä niitä löytöjäkin voi joissain paikoissa tehdä, pari ihan uudenveroista asua oon ostanut muutamalla eurolla :)

      Poista
  2. Todella hyvä kirjoitus!

    Meillä ostetaan sitä, mikä on meistä kivaa, kaunista ja pitkäikäistä, mielellään käytettynä mutta olen sen verran vaativa, ettei se yleensä onnistu esimerkiksi ulkovaatteissa. En tietoisesti seuraa lastenvaatetrendejä, mutta tottakai blogeja seuraavana huomaa, mitä ihanaa toisten lapsilla on päällä ja se vaikuttaa sitten ehkä myöhemmin omiin valintoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Blogeista kyllä saa paljon inspiraatiota ja bongaa kivannäköisiä lastenvaatteita, tykkään katsoa millaisiin vaatteisiin muut pukevat lapsiaan. Käytettynä ostamalla tekee kyllä paljon säästöä ja jos vaan jaksaisi ja kerkeisi kirpputoreja kierrellä niin hyväkuntoisia löytöjä tekisi varmasti useamminkin :)

      Poista
  3. Todella hyvä kirjoitus!

    Meillä ostetaan sitä, mikä on meistä kivaa, kaunista ja pitkäikäistä, mielellään käytettynä mutta olen sen verran vaativa, ettei se yleensä onnistu esimerkiksi ulkovaatteissa. En tietoisesti seuraa lastenvaatetrendejä, mutta tottakai blogeja seuraavana huomaa, mitä ihanaa toisten lapsilla on päällä ja se vaikuttaa sitten ehkä myöhemmin omiin valintoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä olikin kahteen kertaan, joten vastaus edelliseen kommenttiin!

      Poista
  4. Kiva kirjoitus Emmi! Myönnän, olen hurahtanut lastevaatteisiin, mutta niiden määrä on onneksi pysynyt melkolailla kohtuudessa. Toki vähemmälläkin pärjäisi, mutta tällä hetkellä molemmilla pojilla on yksi oma hylly sisävaatteille ja se on mielestäni ok. Ostan sekä uutena että käytettynä. Tykkään panostaa laatuun, ulkonäköön sekä käyttömukavuuteen. Sopivasti rinnakkain tuolla on niin Gugguuta kuin Lindexiäkin, vanhaa sekä uutta mallistoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anne! Laatu, ulkonäkö ja käyttömukavuus on tärkeitä :) Vasta nyt eri liikkeiden vaatteita kokeilleena sitä osaa pikkuhiljaa jo vähän sanoa, mitkä vaatteet pysyvät hyvinä ja mitkä esimerkiksi kulahtavat helpommin pesussa.

      Poista
  5. Mä hurahdin aluksi lastenvaatteisiin, mutta nyt kun lapsi ei enää kasva kuukaudessa ulos vaatteista niin on myös selvästi vähentynyt vaatteidenkin ostaminen ja ostan jopa paljon käytettyinä vaatteita koska päiväkotiin ei viitsi mitään kalliita merkkivaatteita pukea. Olen itseasiassa siirtänyt materialismini lastenvaatteista huonekaluihin. Oon aina tykännyt sisustamisesta, mutta nyt olen hurahtanut designiin ja siihen saisi kyllä rahaa palamaan vaikka millä mitoin ja se onkin mun pahe tällä hetkellä. Toisaalta design huonekaluja ei voi ostella ihan kuukausittain joten siinä mielessä se tavaran hankinta ei tunnu niin hurjalta. Ennen lasta olin myös kova törsäämään rahaa omiin vaatteisiin ja kenkiin ja laukkuihin ja lapsen saamisen myötä oon kauhistellut sitä mihin onkaan rahaa laittanut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mäkin oon kauhistellut nyt, ihan hirvittää miten paljon oon aikoinani tuhlannut rahaa kaikenmaailman heräteostoksiin.. :o Mullakin on onneksi vähän alkanut laantumaan tämä lastenvaatehullaantuminen. Vaikka kyllä mä niitä paljon vielä ostelen niin nyt on taas alkanut kiinnostamaan myös oma tyyli ja tulee katseltua vaatteita myös itselle. Sisustamiseen kyllä meilläkin käytetään aika paljon rahaa, mutta toistaiseksi aika paljon Ikea-juttuja vielä.. Toivottavasti hurahdan designiin vasta kun olen palannut takaisin työelämään.. :D

      Poista