12. marraskuuta 2014

Kropan palautuminen raskaudesta

Nyt se on ohi. Nimittäin kaksi kuukautta kestänyt Mama kuntoon -projektini. Synnytyksestä on nyt kuusi ja puoli kuukautta ja pystyn viimein sanomaan, että kroppani on kuin onkin vihdoin palautunut raskaudesta. Raskaudenaikana kerääntyneet 17kg ovat nyt poissa ja painan suunnilleen samanverran kuin ennen raskautta.

Pakko myöntää, että henkisesti en ole päästänyt itseäni mitenkään helpolla tämän palautumisen kanssa. Mulle sanottiin synnytyksen jälkeen paljon sitä, kuinka ei kannattaisi välittää ylimääräisestä rasvasta ja löysemmästä vatsasta, vaan ottaa nyt vaan ihan rennosti ja nauttia vauva-ajasta. En vain osannut suhtautua omaan kroppaani rennosti. Mua ahdisti kovasti, kun mikään vaate ei tuntunut istuvan entiseen tapaan ja vatsaa joutui jatkuvasti peitellä tietynlaisilla vaatteilla. 

Liikunnan aloitinkin 1,5 kuukautta sektion jälkeen ja aloin pikkuhiljaa syömään terveellisemmin. Olin elätellyt toiveita, että imetys olisi toiminut tehokkaana painontiputuskeinona, mutta sillä ei tuntunut olevan minkäänlaista vaikutusta. Tajusin, että entisten mittojen takaisinsaaminen vaatisi päättäväisyyttä ja tiukkaa ruokavaliota. Tiedän, ettei olisi välttämättä tarvinnut eikä se löysempi vatsa olisi todellakaan ketään haitannut. Paitsi itseäni. Siksi  päätin syyskuussa aloittaa oman pienen projektini ja nyt kahdeksan viikon kuluttua voin sanoa päässeeni siihen lopputulokseen mihin pyrinkin. En nyt tarkoita, että raskauden jälkeen vatsan olisi ehdottomasti oltava littana. Mutta mielestäni on tärkeää, että omassa kropassaan viihtyy. Sillä on niin suuri vaikutus omaan itsetuntoon ja hyvinvointiin. Juuri tuo ajatus motivoi muakin liikkumaan ja etenemään kohti tavoitteitani.
En lähtenyt tavoittelemaan mitään hurjaa painonpudotusta, eikä kiloja loppujenlopuksi kovin montaa lähtenytkään. Sen sijaan kroppa muokkautui enimmäkseen tuosta vatsan seudulta kiinteämmäksi. Ylläolevasta kuvasta huomaa, että ensimmäisen neljän viikon muutos on ollut paljon suurempi mitä tämän toisen neliviikkoisen aikana. Lisäilin nimittäin tuossa projektin puolivälissä ruokavaliooni  enemmän hiilareita, koska mielestäni paino oli jo pudonnut tarpeeksi.
Mietin uskallanko julkaista tuota edestäpäin otettua kuvasarjaa, mutta päätin että menkööt, muutoksen näkee niin paljon paremmin siitä kuin pelkästä sivuprofiilista. Ensimmäisestä kuvasta huomaa, että mullakin sitä ylimääräistä tuossa lantiolla todella vielä syyskuussa oli jonkin verran ja olen tyytyväinen, että se on suurimmaksi osaksi nyt sulanut pois. Olin myös onnekas, kun en saanut vatsaan yhtään raskausarpia. Vatsaa rasvailin Bodyshopin rasvoilla pitkin raskautta, mutten kuitenkaan jatkuvasti. 

Nyt kahdeksan viikon jälkeen sanon heipat dieeteille ja orjalliselle tietynlaisen ruokavalion noudattamiselle. Salitreeniä aion edelleen jatkaa sen kolmisen kertaa viikossa, minkä kerkeän sinne irtoamaan. Lisäksi aion pitää kiinni tietystä ruokailurytmistä ja pyrkiä syömään terveellisesti, mutta silti monipuolisesti. Herkkuja aion kuitenkin syödä silloinkun mieli tekee, harva jaksaa liian tiukkaa linjaa loputtomiin. Esimerkiksi maitorahkakin on pikkuhiljaa alkanut maistua puulta ja tarkoituksena olisikin nyt saada nimenomaan lisättyä sitä vaihtelevuutta omaan ruokavalioon. Helposti sitä vaan tulee aina syötyä sitä mihin on tottunut, sen sijaan että kokeilisi uusia makuja.

Nyt kun tämä raskauden jälkeinen palautumisprojektini on ohi, jäin miettimään miten paljon tuoda liikuntajuttuja blogiin tulevaisuudessa. Treenaaminen kuitenkin jatkuu ja tavoitteena olisi laihduttamisen sijaan saada hankittua myös sitä lihasta. Miten paljon teitä kiinnostaa liikunta- ja ruokavalioaiheiset jutut? Onko jotain erityisiä toiveita, mitä kiinnostaisi lukea?

13 kommenttia:

  1. Upea muutos :) vaikkei missään kuvassa mitään vikaa olekaan, mutta pääasia on että voit itse paremmin. Sait tosi nopeasti keskivartalon kiinteytettyä, paljon silti teitkin töitä. Kadehdittavaa, miten hyvässä kunnossa puolen vuoden ikäisen vauvan äiti on :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Munkin mielestä tärkeintä on todellakin tuo, että voi itse paremmin. Ihan sama minkä kokoinen on, kunhan siinä kropassa itse viihtyy :)

      Poista
  2. Todella upeat tulokset :) Itse sain loput "raskaus" kilot vasta kesällä pois.Poikani täytti silloin kaksi vuotta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Jokainen palautuu ajallaan, se on kaikilla niin yksilöllistä :) Mutta hienoa, että olet nyt päässyt tavoitteeseesi!

      Poista
  3. Vau, saitpa nopeesti hienot tulokset! Juuri eilen mietin vaatekaupan sovituskopissa, että eipä ole tullut tehtyä yhtä ainutta vatsalihasliikettä raskauden jälkeen. :D Olis ehkä jo aika...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta teet sittenkun siltä tuntuu!! :) Mä alotin kanssa vatsalihasten treenauksen vasta kuukausi sitten kunnolla. Ja sektion takia en ennen syksyä niitä edes saanut tehdä :) On ne vielä aika heikossa kunnossa.

      Poista
  4. tosi hyvää työtä olet tehnyt!! oliko sulla suunniteltu vai yllärisektio? oletko siitä kirjotellu täällä blogissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, yritys ainakin oli kova! :) Mulla oli yllärisektio, olisin toivonut synnyttäväni alateitse mutta toisin kävi.. Mun synnytyskertomuksen voit lukea täältä: http://yhteenkasvettu.blogspot.fi/2014/05/synnytyskertomus.html

      Poista
    2. Kiitos, kävinkin lukemassa! Itsellä yksi hätäsektio takana ja toinen suunniteltu edessä niin mielenkiinnolla tutustun eri sektio tarinoihin.

      Poista
    3. Kiva jos siitä oli hyötyä :) Tsemppiä tulevaan sektioon ja siitä toipumiseen!

      Poista
  5. Hienoja tuloksia sait lyhyessä ajassa! :) Huomasitko muuten oliko kovemmalla treenillä ja dietillä vaikutusta maidon tuloon vai imetätkö edes? Siis kun mä itse oon kokeillut pari kertaa karsia hiilareita esim. ruokavaliosta niin vaikutti suoraan maidontuloon. Pitänyt aika tarkkaan katsoa koko ajan kun tuntuu että mulla tosi herkästi vaikuttaa jos vaikka syö vähän huonosti. Onneksi se tosin lähtee nousemaan heti kun saa sitä ruokaa mutta silti. Ja juu, tuo imetys. Kaikki hehkutti kuinka imetys laihduttaa mutta ei kyllä ainakaan täällä. Kyllä on ahkerasti saanut treenata että saavutti sen raskautta edeltäneen painon :D

    VastaaPoista
  6. Niin siis ei ole tarkotus niinkään udella siitä imetyksestä vaan lähinnä jos imetät niin oletko huomannut samanlaisia juttuja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kesti hieman vastata sun viestiin, kun oltiin laivalla ja sielä tökki tuo netti tosi paljon! Mutta siis mä imetän osittain, 2-3 kertaa päivässä ja lisäksi poika saa myös pullosta. Mulla on kesästä saakka tökkinyt sen verran maidontulo, että on tarvittu lisäksi korviketta, mutta dieetillä en ole huomannut olevan erityistä vaikutusta siihen. Maitoa on siis tullut samallailla kuin ennenkin dieettiä. Hiilareita olen kokoajan syönyt melkein jokaisella aterialla, mutta vähemmän. Oon kyllä kuullut, että monella vaikuttaa maidontuloon tuo hiilareiden vähentäminen, mutta itselläni en huomannut sillä olevan vaikutusta! Vaikka sitä vähän pelkäsin aluksi :)

      Poista