11. tammikuuta 2015

Kun imetys vei hiukset


Imetyksestä on paljon hyötyä, mutta sen aikana on tullut vastaan haittojakin.. Tämä teksti perustuu ihan vaan omiin kokemuksiin ja uskomuksiin, ei siis faktatietoon. Hiukseni ovat nimittäin ohentuneet viime kuukausina aikalailla. Ennen raskautta mulla oli melko paksut hiukset, oli aina ollut. Raskausaikana hiukset tuntuivat voivan hyvin, ne kasvoivat nopeasti ja pysyivät tuuheina. Olin kuullut kauhutarinoita siitä, kuinka imetyksen aikana hiuksia saattaisi lähteä tupoittain päästä ja jäljelle jäisi ikuisiksi ajoiksi pieni päätä myötä menevä liru, jota tuskin saisi edes ponnarille enää.


Aloin imettämään ja hetken aikaa seurailtuani hiuksiani ne tuntuivat edelleen normaaleilta. Harjaan jäi kyllä usein paljon hiusta, mutta en siihen sen kummemmin kiinnittänyt huomiota. Kunnes marraskuussa olin kampaajalla ja aihe tuli puheeksi. Huomattiin, että multa oli kuin olikin lähtenyt paljon hiuksia. Imetystä oli tällöin takana puolisen vuotta. Ja se oli vasta alkua.

Etuhiukset kun nosti ylös niin alta paljastui paljon lyhyttä lyhyttä tupsua, jota ei saa mihinkään kiinni ja joka hapsuttaa minne sattuu. Imetyshän meillä loppui marraskuun loppupuolella ja luulin, että hiustenlähtö loppuisi siihen, mutta mitä. Sehän on vain jatkunut entisestään. Otsatupsut ovat vaan jatkaneet laajenemistaan ja hiukset eivät ponnarille ylös vedettyinä näytä enää kovinkaan kauniilta.


Mun hartain toive on, että se hyväkuntoinen ja tuuhea tukka kasvaisi vielä joku kaunis päivä takaisin. Uskon, että imetyshormonit vaikuttavat muutenkin kropassa vielä pitkään, joten siihen voi varmasti mennä aikaa ennenkuin hiukset voivat taas hyvin. Ja mitä jos olisin imettänyt pidempään? Meidän imetystaival kesti vain sen reilut puoli vuotta, mutta entä niitä jotka imettää vuoden tai yli? Mitenhän tukka mahtaa siinä vaiheessa voida..

Omista hiushaitoistani huolimatta pieni ihminen sai loistavan alun elämälleen, joten ehdottomasti kannatti imettää. Loppujenlopuksihan ne ovat kuitenkin vain hiukset!

Onko muita, joilla hiukset on ohentuneet imetyksen aikana? Oletteko saaneet ne takaisin hyvään kuntoon?

20 kommenttia:

  1. Mulla on vähän erilainen näkökulma hiustenlähtöön... Sairastuin työpaikkani sisäilmasta vakavasti ja sen seurauksena tuli kilpirauhasen vajaatoimintaa. Hiukset lähtivät siksi tuppoina ja väänsin itkua aina harjatessa. Kun kerran juhliin lähtiessä yritin tehdä tupeerattua kampausta ja olin vetämässä tupeerauksen päälle hiuksia, niin huomasin, että hiuksia ei ole niin paljon, että ne peittäisivät tupeerauksen... Otsatukka oli mulla ihan kauhea, ohuita haituvia ja ponnari oli rotanhäntä. Tuon kaiken kokemani jälkeen tuleva imetyksen aiheuttama hiustenlähtö ei tunnu niin karmealta... Se kun on itse aiheutettua ja tiedän, että se kuuluu asiaan. Mutta hiustenlähtö on joka tapauksessa aina kurjaa! Mut en tiedä ketään, kellä hiukset ei olisi kasvaneet imetyksen jälkeen ennalleen, joten luotan, että ne kasvaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi, että sulla on ollut tuollaisia kokemuksia! Nuo sisäilmaongelmat voi kyllä aiheuttaa vaikka mitä :( Toivottavasti sulla ei sitten hiukset enää kovasti kärsisi raskauden jälkeen!

      Poista
  2. Minulla ei hiukset ole muuttuneet esikoista imettäessä eikä vielä kuopuksen kohdalla ole havaittavissa muutosta. Hiukset reagoivat muutenkin aina viiveellä, esim. voimakkaan dieetin vaikutus näkyy hiusten mahdollisena harvenemisena muutaman kuukauden päästä. Moni sanoo raskausaikana hiusten kukoistavan, ja yleensä hiusten kasvusykli hidastuu eli hiuksia ei lähde yhtä paljon kuin normaalisti. Kun niitä hiuksia, joiden olisi periaatteessa pitänyt lähteä jo raskausaikana alkaa imetyksen aikana lähteä, voi sulkasato tuntua tästäkin syystä valitettavan runsaalta.. Eiköhän sinullakin kuitenkin kroppa ala "normalisoitumaan" imetyksen jäljiltä ja pian hiukset kasvavat yhtä vahvoina :) ohimohaituvat on kyllä ärsyttäviä kun niitä ei saa kuriin sitten millään! Mutta muuten hiuksesi näyttävät kauniilta <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maaria! :) Ne näyttää kyllä ihan kivoilta, kunhan ei erehdy näyttelemään tuota otsahiusten alta paljastuvaa hapsutusta.. ;) Onneksi sulla on pysynyt hiukset hyvinä, aika monella ne tuntuu ohenevan! Tuota oon kyllä myös kuullut, että hiukset tulee kaikessa vähän viiveellä mukana..

      Poista
  3. Jostain olen kuullut, että itse imetys ei välttämättä ole pääsyy hiusten lähdölle. Synnytys on se, joka käynnistää prosessin ja hormonitoiminta muuttuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se voi kyllä hyvin olla raskauden ja synnytyksen aiheuttamaakin! Mä en ole sen kummemmin perehtynyt aiheeseen, kunhan kauhistellut peilikuvaa! :D Mulla pahin hiustenlähtö on tuntunut olevan kun synnytyksestä ja imetyksen aloituksesta oli 7-8kk, mutta voi tosiaan olla että muutokset näkyvät hiuksissa niin viiveellä.

      Poista
  4. Minä imetin kuopusta vuoden ja 6kk meni ihan hyvin mutta sen jälkeen alkoi tukan lähtö.. Mutta nyt olen ollut 6kk imettämättä niin ainakin hiusten lähtö on vähentynyt... :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin tuntui alkavan hiusten lähtö kunnolla vasta tuossa puoli vuotta synnytyksestä/imetyksen aloituksesta! Hyvä, että sulla on nyt hiustenlähtö vähentynyt, ehkä mullakin pian :)

      Poista
  5. Mulla on kanssa tommosia hapsuja edessä, on ollut jo viimeiset 2 vuotta, eikä niille oo tapahtunu paljon muutosta :/ tosin mulla on ollut toinenki raskaus ja imetän edelleen. Kuitenki mun hiukset on nyt paksummat kun koskaan, ja kasvanut pituuttakin ihan hurjaa vauhtia! Toivotaan että tää imetys ei rupee tiputtamaan hiuksia päästä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä niin toivon, että nää otsahapsut ei olis ikuisia.. :D Jännä nähdä mitä munkin hiuksille sitten tapahtuu, jos tuun vielä toisen kerran raskaaksi ja imetän! Mutta hyvä kuulla, että sulla on nyt voinut hiukset noin hyvin!

      Poista
  6. Mulla lähti tupoittain hiuksia ainakin ekat 6kk mutta nyt on rauhoittunut vähän. Harjaan jää enemmän kun ennen raskautta mutta viemäri ei mee enää kerrasta tukkoon :D Myös hiusten laatu on muuttunut sileämmäksi ja kiharammaksi, aiemmin hiukset oli paljon karkeammat.

    Toivotaan että sun hiukset alkaa pian taas kasvaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä, että hiusten laatukin voi noin paljon muuttua! Itellä en ole siinä huomannut paljoa eroa, mulla on aina ollut melko sileät ja suorat hiukset. Jep täytyy toivoa, että kasvu lähtee tästä taas nousuun :)

      Poista
  7. Mulla lähti kanssa joskus 5-6kk kohdilla niin paljon hiuksia, että pelotti ihan mennä aina suihkuun kun niitä vaan irtos ja irtos... Onneksi se harveneminen alkaa jo olla rauhoittunut. Googlailin asiaa aika paljon silloin, ja aika monesta paikasta löysin, että parissa vuodessa pitäisi palautua takaisin siihen normaalitilaan. Huh. Tuntuu pitkältä ajalta kyllä, mutta lohduttavaa, jos tilanne ei ole ikuinen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo meilläkin meni just kylppärin viemäri tukkoon mun hiuksista.. :D Toivotaan, että meidän hiukset palautuu takaisin normaaliksi!

      Poista
  8. Mä lopetin e-pillerit 4 vuoden käytön jälkeen ja kuukauden olin ollut syömättä kun mulla ei ollut varmaan puoliakaan niistä ennen niin paksuista hiuksista jäljellä. Harmittaa.. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho! Eli hormonitoiminnan muutokset tainneet sunkin tapauksessa olla syynä :(

      Poista
  9. Joo, jostain mäkin luin että estrogeenitaso tippuu jonkun ajan päästä synnytyksestä (jopa vaihevuosien tasolle!), ja se aiheuttaa ton. Täälläkin lähtee aivan kauheasti... Jospa joskus vielä kasvaa takaisin! Tsemppiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh! Toivotaan todella, että hiukset kasvavat takaisin, tsemppiä sinnekin!

      Poista