21. toukokuuta 2015

5 vinkkiä parempaan uneen



Sitä ei ole tullut pahemmin edes ajatelleeksi, miten moni asia vaikuttaakaan pienen lapsen unenlaatuun.  Osallistuin muutama päivä sitten Unikulman järjestämään tilaisuuteen, jossa kuultiin paljon tietoa hyvästä unesta ja siihen vaikuttavista asioista. Tässä muutamia kuulemiani vinkkejä:

1. Säännölliset nukkumaanmeno- ja heräämisajat. Lapsen olisi unenlaadun kannalta tärkeää käydä nukkumaan samaan aikaan ja herätä samaan aikaan joka päivä. Liika vaihtelu aiheuttaa levottomuutta ja voi häiritä yöunia.

2. Unilelu vain nukkumiskaverina. Unilelu kannattaa yhdistää vain nukkumiseen ja pitää se sängyssä, jotta lapsi osaa yhdistää sen rauhoittumiseen nukkumaan mentäessä.

3. Iltapalan aikaistaminen. Iltapalaa ei kannattaisikaan syödä juuri ennen nukkumaanmenoa, koska se voi vaikeuttaa kunnon uneen pääsemistä.

4. Makuuhuone nukkumista varten. Lasta ei pitäisi ohjata makuuhuoneeseen rauhoittumaan kiukkuamisen ja muun huonon käytöksen seurauksena, koska tämä oppii tällöin yhdistämään huoneen negatiivisiin asioihin ja rauhoittuminen uneen samassa paikassa voi olla vaikeaa.

5. Mukavat ja puhtaat petivaatteet. Ei hiostavia petivaatteita lapsen sänkyyn, vaan mahdollisimman mukavaa ja hengittävää kankasta. Tyynyt on hyvä pestä säännöllisesti, jottei niihin jäänyt maito alkaisi homehtumaan. Lisäksi patjat tulisi vaihtaa jokaisen käyttäjän jälkeen eikä kierrättää niitä lapselta toiselle saman homehtumisvaaran vuoksi.

Meillä heräillään nykyään öisin selkeästi enemmän kuin ennen ja perehdyttyäni nyt aiheeseen tarkemmin, en enää uskokaan, että se johtuu pelkästään hampaiden työstämisestä. En ole nimittäin tullut sen kummemmin ajatelleeksi meidän päivärytmejä ja miten suuri vaikutus säännöllisillä nukkumaanmeno- ja heräämisajoilla on lapsen yöuniin. Meillä on arjessa tietyt rutiinit, mutta tarkkoja kellonaikoja ei juuri noudateta. Poika herää yleensä kuudelta, välillä viideltä ja välillä seitsemältä.  Poika nukkuu välillä yhdet, välillä kahdet unet, sillä väsymyksen taso on tuntunut joka päivä olemaan vähän erilainen. Iltaisin nukkumaan käydään yleensä seitsemän ja kahdeksan välillä, mutta pitäisikö tässäkin alkaa noudattamaan ihan täsmällistä aikaa? Säännöllinen rytmi ei varmasti tekisi pahaa ihan tulevaa syksyäkin ajatellen. Epäilen kyllä vähän, että tuo iltapalan aikaistaminen saattaisi meillä näkyä vielä aikaisempina heräämisinä aamuisin, koska poika heräilee yleensä todella nälkäisenä. Meillä myös tuo unipupu pyörii aina mukana päivän touhuissa, joten voisikin nyt yrittää kokeilla josko poika oppisi jättämään sen sänkyyn päivän ajaksi.

Miltäs kuulostaa teidän mielestä? Miten teillä nukutaan?

SEURAA BLOGIA BLOGLOVINISSAFACEBOOKISSA TAI INSTAGRAMISSA

2 kommenttia:

  1. Kuulostaa loogiselta. Tota iltapala-asiaa en ole ajatellutkaan. Meillä neiti 8kk syö iltapalan kyllä noin tunnin ennen itse unille menoa, mutta tissiä ottaa vielä justiinsa ennen sänkyyn kippaamista. Ja viime aikoina on ollut tosi pirteenä sitten pinniksessään. Täytyykin pohtia vähän tota illan aikataulutusta varmaan uusiksi. Kiitti vinkistä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkään en ollut tullut sitä ajatelleeksi, mutta en ole ihan varma miten se meillä toimisi.. Veikkaan että sitten pitäisi iltapalan sijasta se päivällinen olla illan viimeinen ateria, päivällistä poika syö kuitenkin vasta siinä kuuden maissa :) Mutta erilaisia tapojahan on hyvä kokeilla! :)

      Poista