14. toukokuuta 2015

Äiti treenaa, vai treenaako sittenkään?


Muistatteko vielä viime syksyisen raskauskilojen tiputusoperaationi? Treenailin salilla ahkerasti ja kirjoittelin terveellisestä ruokavaliostani. Sitten tuli talvi, saavutin tavoitepainoni eikä liikunta-aiheisia postauksia enää näkynyt. Talven aikana tuli käytyä salilla säännöllisesti, mutta vähän rennommin ottein. En asettanut itselleni minkäänlaisia edistymistavoitteita enkä pahemmin välittänyt, vaikken vetänytkään itseäni piippuun jokaisessa treenissä. Liikuin pelkästä liikunnan ilosta ja se toimi. Ruokavalio oli kunnossa, voin kaikinpuolin hyvin eivätkä pudotetut kilot pyrkineet takaisin.

Sitten tapahtui jotain. Tuli Amerikan matka, jonka aikana ruokavalio lähti reistailemaan aivan omille teilleen. Reissussa söin mitä mieli teki ja annoin itselleni siihen luvan, koska olin lomalla. Ajattelin, että matkan jälkeen palaisin taas takaisin puhtaan terveellisen ruoan pariin enkä varsinkaan jatkaisi lomalla aloitettua napostelulinjaa. Mutta kuinkas kävikään? Palattiin kotiin eikä tottumusten muuttaminen takaisin terveelliseksi ollutkaan enää niin helppoa. Tehtiin kotona yhä terveellistä ruokaa, mutta proteiinipitoiset välipalat korvattiinkin yhtäkkiä kaikella muulla. Ja napostelu jatkui edelleen. Tiheiden teatteritreenien jälkeen myös salilla käyminen jäi, ei ollut juuri aikaa eikä innostusta lähteä nostelemaan painoja.


Välillä on ihan okei lipsua ruokavalion kanssa, syödä vähän epäterveellisemmin ja liikkua vähemmän. En usko, että monikaan pystyy vetämään jatkuvasti samalla draivilla eteenpäin ja meillä kaikilla on vuodessa niitä laiskempia kausia. Suurimmaksi ongelmaksi koin kuitenkin sen, että en voinutkaan enää niin hyvin. Olin iltapäivisin todella väsynyt enkä jaksanut leikkiäkään pojan kanssa tarpeeksi. Välillä olin ihan älyttömän kireä kiukuttelija ja mietin, että mikä nyt oikein on.

Viime viikon loppupuolella palasin kuitenkin taas salille. Tällä viikolla treenejä on takana jo kaksi ja fiilis on uskomattoman hyvä. Kävin tänään testaamassa uutta salia ja nyt suunnittelenkin vaihtavani sinne kokonaan. Tauko näkyy selkeästi omassa kunnossa ja voimatasoissa, mutta siitä en jaksa juuri nyt ottaa pahemmin stressiä. Olen vain niin fiiliksissä tästä tunteesta, kun sain taas itseni liikkeelle. Ruokailut ovat pikkuhiljaa lähteneet parantumaan ja yritän nyt paremmin kiinnittää huomiota myös  ravitseviin välipaloihin. Innostus nostaa taas reippaasti päätään, suunta on oikea.

Loppuun vielä kolme motivaatiovinkkiä, jotka ainakin itseni saavat ulos ovesta ja liikkumaan:

Hyvä olo. Aina ei niin ole ollut, mutta nykyään saan liikunnasta todella hyvän olon. Jos ennen salitreeniä ärsyttää kaikki, niin jälkeenpäin ei enää mikään. Mieli on virkeä ja tyytyväinen.

Peili. Muutokset omassa kropassa huomaa nopeasti vaatteiden istuvuudesta ja siitä fiiliksestä millä katsoo itseään peilistä. Itse voin kaikinpuolin hyvin silloin, kun pystyn katsomaan kroppaani ja toteamaan, että näin on ihan hyvä.

Energisyys. Tiedän kuinka paljon energiaa liikkumisesta saa. Jaksaa siivota enemmän ja tehdä ruokaa. Leikkiä, riehua ja olla parempi äiti. Se motivoi.


Onkos siellä muita saman asian kanssa painiskelleita?
Mikä teitä motivoi liikkumaan?


SEURAA BLOGIA BLOGLOVINISSAFACEBOOKISSA TAI INSTAGRAMISSA

17 kommenttia:

  1. Napostelu on munkin paheeni! Muuten ruokavalio ja liikuntapuoli on kunnossa, mutta kaikkea makeaa tulee syötyä ihan liikaa. Oon ihan totaalisessa sokerikoukussa ja se tuntuu kyllä välillä olossakin. Raskauskilot sain pudotettua jo pari viikkoa sitten, ja ne pysyy yleensä kurissa sillä että mulla on paha tapa kompensoida liikaa herkuttelua jättämällä ruoka-annokset siltä päivältä vähän pienemmiksi. Ihan väärinhän se on ja tyhmää, pitäisi petrata oikein syömisen kanssa! Kuten sanoit, paras olo on aina silloin kun ruokavalio ja liikunta on sopivassa balanssissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin taidan välillä syyllistyä siihen, että jos tulee herkuteltua niin sitten syön muuten vähemmän. Vaikka siitä tuleekin vaan aika huono olo :D Balanssi on kyllä hyvä, silloin vaan voi kaikkein parhaiten! Mutta onhan se kyllä kiva välillä vähän herkutellakin :)

      Poista
  2. Se on kyllä jos monta päivää putkee antaa luvan syyä miten lystää niin, on kyllä vaikeampi palata entiseen, mut pitäs vaa muistaa se työ mitä joskus on tehny sen eteen ja siitä boostia eteenpäin parempien ruokien parissa. :P Näin mie tsemppaan, esim joulun jälkeen itteeni :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kanssa hyvä pointti :) Samaa yritän itsekin aina miettiä, jos alkaa liian pitkäksi aikaa löysäilemään ruokavalion kanssa, että kannattaako nyt heittää hukkaan kaikkea työtä mitä on tehnyt ennen sitä :)

      Poista
  3. Sä näytät niin hyvältä ja sporttiselta! :)

    Mulle kävi vähän samallalailla kaksi vuotta sitten, liikuntakärpänen oli puraissut kunnolla ja terveellinen, kevyt ruoka oli mun juttu. Painokin alkoi olla tosi hyvissä luvuissa, sellaisissa joihin olin itse tyytyväinen :) Sitten tuli miehen loma, ja vedin ihan överiksi sen rentoilun ja paino alkoi taas nousta! Nyt olen edelleen siinä vaiheessa, kun pitäisi tehdä jotain mutta en vaan saa aikaiseksi... Tosin nyt pitkästä aikaa on sellainen olo, että salilla käyminen saattaisi taas innostaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos Maaria <3
      Lomat on kyllä siinä mielessä pahoja, että ne meinaa juuri ruokailujen osalta jäädä vähän päälle ja itsekurin saa todenteolla taas etsiä, että pääsee takaisin ruotuun. Mutta kyllähän ne lomat on sitä varten, että silloin otetaan rennosti! :)

      Poista
  4. Mä painin jatkuvasti tuosta napostelusta ja huonosta ruuasta :D
    Mut oot upean näköinen! Vautsi :) ja ihanan värinen toppi, mistä se on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Henni <3 Toppi on Hennesin urheilutoppi. Tykkään kanssa siitä kun se on noin räikeä, treenivaatteita on kiva ostella aina vähän pirteämmissä väreissä :)

      Poista
  5. Hyvä teksti! Napostelu ja epäterveelliset välipalat on munkin suurin pahe :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että tykkäsit lukea! Joo ne taitaa olla aika yleisiä paheita, mutta tuohon naposteluunkin vaan jää koukkuun niin nopeasti :D

      Poista
  6. Kuulostaa tutulle! Mulla oli pitkään treenimotivaatio kateissa, mutta pari-kolme kk sitten liityin takaisin kuntoklubille ja kyllä kannatti. Motivaatio tuli takaisin kun rupesi vaan liikkumaan, nyt ei malttaisi pysyä pois salilta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se lähteminen on siinä kyllä vaikeinta tauon jälkeen, mutta sittenkun sinne pääsee niin johan innostuu taas! Mua ei vielä viime viikolla oisi yhtään innostanut lähteä salille, mutta nyt oon taas niin innoissani :)

      Poista
    2. Kiva kuulla että into on tullut takaisin! Täällä on pojilla nyt nuhaa, itselläkin hieman flunssainen olo - toivottavasti menee nopsaan ohi ettei tule taukoa treenailuun. Maanantaille olin suunnitellut salitreeniä, täytyy katsoa lähempänä vointia tarkemmin.

      Poista
  7. Saako kysyä oletko aikeissa jatkaa harrastuksiasi syksyllä, kun palaat kouluun/töihin ja oletko miettinyt miten sovittaa ne uuteen arkeen? Painiskelen itse juuri asian kanssa ja olisi kiva kuulla muiden ajatuksia myös :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kovasti on tässä tuota syksyn harrastuspuolta mietitty, että mitenkähän aika riittää kaikkeen.. Ei kuitenkaan haluaisi olla niin paljon erossa pojasta :/ Salilla haluaisin kyllä käydä, mutta en usko että ihan kovin montaa kertaa viikossa tulen sinne kerkeämään. Ellei sitten käy esim. silloin kun poika on jo nukkumassa niin ei ole yhteisestä ajasta pois :)

      Poista
    2. Samanlaisia ajatuksia täällä. Vaatii kyllä huomattavasti enemmän suunnittelua :) Ostin kotiin myös kahvakuulan, jotta tulisi edes jotain tehtyä jos ei salille raaski lähteä.

      Poista