17. toukokuuta 2015

Näin pukeutuu äiti-ihminen

Muistan joskus vuosia sitten nuorena tyttönä ihmetelleeni, miten moni lapsen saanut kadottaa tyylinsä eikä jaksa enää panostaa itseensä. Uusia vaatteita ostetaan vaan lapselle ja itse pukeudutaan vanhoihin. Ei laittauduta, kuljetaan meikittä ja siistien housujen tai hameiden sijasta päällä on kulahtaneet legginsit tai ne samat kotiverkkarit, mitkä jalassa katsellaan iltaisiin salkkareita. Mutta mitä tulikaan todistettua? Tähän pätee ihan samat säännöt kuin moneen muuhunkin asiaan: ei kannata arvostella tai tehdä johtopäätöksiä asioista, joista ei ole omakohtaista kokemusta.

Nykyään kuulun nimittäin itsekin tuohon samaan äiti-ihmisten joukkoon. Verkkareita, legginsejä, vanhoja trikoopaitoja. Siitä se tyyli lähtee. Imetysvaihe oli ehkä pahin, silloin kuljin todella kulahtaneissa asuissa eikä todellakaan tehnyt mieli pukea kiristäviä vaatteita päälle. Uusia ei tullut hankittua, ne olisivat kuitenkin olleet aina maidossa. Kun imetys loppui, huomasin pukevani pikkuhiljaa päälle myös farkkuja, mutta pahemmin ei oma tyyli siltikään jaksanut kiinnostaa. Oli muuta mielenkiintoisempaa mietittävää.


Vauvavuosi on nyt ohi ja tietynlainen symbioosi pojan kanssa ei ole enää samanlaista kuin vielä talvella. Poika on alkanut kovasti kiinnostumaan myös muista ihmisistä eikä äidin syli olekaan jatkuvasti se ykkösjuttu. Huomaan myös alkaneeni pikkuhiljaa kiinnostumaan omista asioista enemmän. Oma tyyli, laittautuminen ja omat menot ovat alkaneet taas vetää puoleensa. Tuntuu kivalta taas liikuskella tuolla yksinkin ja tehdä äitiarjen rinnalla myös niitä ei-vaan-äiti-juttuja. Vauvavuoden jälkeen  se tuntuu hieman oudolta ja ehkä jopa vähän jännittävältäkin. Tiedättekö mitä tarkoitan?

Siitäkin huolimatta, että kiinnostus omiin juttuihin on taas alkanut nostaa päätään, on mukavuudenhaluisuus tullut jäädäkseen. Löysin muutama päivä sitten Stadiumista nämä Adidaksen raitalegginsit, joita olin etsiskellyt jo pienen tovin. Kivannäköiset, mutta silti todella mukavat päällä.


Ehkä minusta ei koskaan enää tulekaan samanlaista pukeutujaa kuin joskus ennen? Enää hyvin harvoin innostun laittamaan korkokenkiä jalkaan, koska liikkuminen niiden kanssa on vaan todella epämukavaa. Tennarit on paljon mieluisammat. Syksyllä lähden kouluun reppu selässä, koska se on helppo. Jo kauan on ollut aikeissa hankkia tyylikäs kunnollisen kokoinen käsilaukku, johon mahtuisi myös koulukirjat, mutta toistaiseksi kuljen edelleen reppu selässä.

Mutta miksi sitä pitäisikään yrittää mahduttaa itseään samaan muottiin, mihin ennen kuului? Kaikista tärkeintä on se, että itse viihtyy omissa vaatteissaan ja omassa tyylissään. Nykyään on ihan okei mennä kaupungille ilman meikkiä (mitä nyt olemattomat kulmakarvat tulee aina rajattua), mutta muuten en juuri välitä. Äitiyden myötä myös oma itsetunto on tuntunut saavan lisäpotkua, sillä koen olevani ihan riittävän hyvä tällaisena tavallisen näköisenä naisena.

Onko teillä oma tyyli muuttunut äitiyden myötä?
Millaisiin vaatteisiin tykkäätte pukeutua?

SEURAA BLOGIA BLOGLOVINISSAFACEBOOKISSA TAI INSTAGRAMISSA

24 kommenttia:

  1. Ihana postaus ja mukavan näköinen rento asu! Minäkin muistan, että lapsen synnyttyä jäi sen verran kilojakin, ettei vaan innostanut laittaa mitään kovin tiukkoja vaatteita saatika ostaa uusia, ku toiveena oli kumminki tiputtaa painoa. Ehkä se mielenkiinto tosiaan siirtyi siihen vauvaan ja kaikkeen siihen liittyvään. Nykysin mä kyllä tykkään laittautua, jos mennään ihmisten ilmoille tai kaupungille :) Puistoon mennään ihan perus lenkkareilla, lippiksellä ja mahdollisimman mukavilla vaatteilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tania! :) Mullakin oli tuo painonpudotus mielessä ja osasyynä siihen, että omat vaatteet ei niinkään kiinnostaneet. Onhan se kiva kaupungille pistää vähän siistimpää päälle, varsinkin jos on menossa tekemään muutakin kuin ruokakauppaan :)

      Poista
  2. Mä oon mietiskellyt samoja. Nyt tän kolmannen lapsen kohdalla (3kk ikäinen neiti) olen muuttanut ajatusmaailmaa. Ennen olin juurikin äitipukeutuja, joka ajatteli juuri noin niin kuin sinä tossa. Lapsiin panostetaan, mutta itse ei viitti. Mukavuudenhaluisena valitsin ennemmin ne isot jättiteepparit ja leggarit. Mut tiiätkö, nyt riitti :D tän kolmannen kohdalla en meinaa lähteä tuohon samaan vaan pyrin näyttämään tosi hyvältä (kuten muuten säkin tuossa kuvassa!), koska miksi näyttää räjähtäneeltä jos voi näyttää myös hyvältä. Helpotin arkea hommaamalla ripsienpidennykset ja pitkä tukka ei vaadi niin paljoa leikkauksia kuin lyhyt. Monikäyttöiset ja tyylikkäät vaatteet, jotka sopii yhteen on ihan avainsana. Jos kiinnostaa, niin vilkaise mun blogia tästä aiheesta :) www.weekendchic.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, joo onhan se totta että tuleehan siitä itsellekin pirteämpi fiilis kun ei näytä ihan räjähtäneeltä! :D Jännä nähdä kiinnostaako mua legginsit vielä syksyllä kun pitäisi oikeasti käydä monta kertaa viikossa koulussa, töissähän meillä on työvaatteet.. Mäkin oon miettinyt ripsienpidennyksiä ja mulla on joskus ollutkin, ne on kyllä kivat! :)

      Poista
  3. Heh, mä kun oon tässä viimeiset puol vuotta katellu sun kuvia ja ihaillu sun ihanaa hipahtavaa tyyliä. En tiedä aiemmasta, mut mun mielestä sulla on ihana tyyli :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, ihana kuulla :) Hymyilytti tuo 'hipahtava', mutta tosiaan vähän sellainen tyyli mulla taitaa olla! :D

      Poista
  4. Kiva postaus! Mun mielestä tämmönen tyyli millanen sullakin on näissä kuvissa, on tosi kiva! :D mun tyyli muuttu aika paljon jo ennen äitiyttä, eikä nyt oo niin iso muutos ollut äitiyden myötä. Imetys hankaloittaa kyl tosi paljon siinä mielessä, että yläosan pitää olla siihen sopiva. Farkkuja taas ei tuu käytettyä niin paljoa kun en kotona halua pitää niitä just mukavuussyistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Joo rentoa tyyliä kannatetaan! :D Mäkään en koskaan käytä farkkuja kotona, mutta kaupungille tulee aina välillä puettua, kotona aika löysät housut. Imettäessä on aina mietittävä millaisen paidan voi pukea ja se sulkeekin monet paidat laskuista pois, mahdollisella seuraavalla kierroksella voisi kyllä ostaa muutaman imetysvaatteen :)

      Poista
  5. Hyvältä näytät! Jännityksellä odotan mitä itselle tapahtuu kun meidän pikkutyyppi kohta saapuu maailmaan :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Sitä on kyllä vaikea ennustaa etukäteen, että miten oma tyyli ja suhtautuminen kaikkeen ylipäänsä muuttuu lapsen syntymän jälkeen, sen näkee sitten :)

      Poista
  6. Makeet leggarit, kelpais mulleki! Mun mielestä myös imetysaika on haastavin, sillon kroppa muutenki on vasta palautumassa raskaudesta ja olo on helposti epämukava. Sitten siellä vuoden huitteilla helpottaa, näin ainakin omien kolmen lapsen perusteella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä on kyllä niin kivat legginsit! Tuo on totta, että imetysaikana olo oli epämukava vähän kaikenlaisissa vaatteissa ja sitä yritti vaan pukeutua mahdollisimman rennosti ja helposti :)

      Poista
  7. Tiedän tasan mitä tarkoitat! :D Mun tämän hetkinen taktiikka kun lähden vaikka kaupungille menee suurinpiirtein näin: "nytpä laitan jotain kivaa ja nätimpää päälle!" - hetken kaappia tongittuani valitsen ne samat leggarit ja mukavamman collegemekon joka ei purista mistään :D Joskus meikkaan, tosi harvoin kuitenkin. Mutta aina kun on vähän panostanut itseensä ulkoisesti, se vaikuttaa myös sisäisesti. Tosin ei mua häiritse se laittauduttomana (en tiedä taipuuko noin) liikkuminen, koska aina ei yksinkertaisesti edes ehdi vaikka haluaisi. Ja saman olen huomannut, itsevarmuus on ihan eri luokkaa, vaikka näyttääkin ihan tavalliselta :)

    Hieno kirjoitus ja näytät hyvältä! <3 Ehkä rupesin myös ihan vähän haluamaan samanlaisia leggareita.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin valitsen aina samat vaatteet, jotenkin omasta kaapista tulee aina kaivettua päälle ne tietyt vaatteet :D Mulla jää kanssa meikkaukset vähemmälle, kun yleensä tulee lähdettyä vähän vauhdilla kotoa eikä poika oikein jaksa odotella äidin meikkauksia ;)

      Kiitos Maaria <3 Käy kurkkimassa urheiluliikkeissä, varmaan löytyy teiltäkin päin näitä pöksyjä :)

      Poista
  8. Minä en ole ikinä kovin ostanut itselleni vaatteita ja pukeudun mieluummin mukavasti kuin tyylikkäästi. Jos lähden kauppaan, postiin tms. niin päälläni on yleensä collegehousut tai muut vastaavat. Trikoopaitoja olen aina pitänyt. Minulla on myös hankala vartalo, johon en oikein osaa edes ostaa vaatteita (miesmäinen omenavartalo). Ja sitten kun pitäisi panostaa pukeutumiseen, niin mulla ei oikeasti ole mitään päällepantavaa, koska edustusvaatteita mulla on aika vähän. En jaksa panostaa omaan pukeutumiseen, jos liikun vaan omalla kylällä tai menen esim. vanhempieni luokse kylään. Ja tietty se raha on yksi asia! Kyllähän mää ostelisin, mut sitten iskee se nuukamies-efekti ja ajattelen pärjääväni kyllä... Mutta tää on kyllä oikeesti aihe, joka varmasti puhututtaa. Ihmiset ovat myös erilaisia ja ymmärrän kyllä, jos joku haluaa panostaa myös kotona ollessaan, jos saa sitä pirteämmän mielen. Kenenkään ei pitäisi arvostella toisia, kun harvemmin tietää asioista sen enempää kuin mitä näkee ulospäin. Hyvä, että otit aiheen puheeksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tosiaan ei pitäisi arvostella muita, jos ei itse asioista tiedä. Aika usein me ihmiset vaan sorrutaan arvostelemaan ihan huomaamattamme.. Olovaatteet on kyllä niin mukavia, itekin tulee kaupassa käytyä melkein aina kotivaatteissa, jos suoraan kotoa lähden :)

      Poista
  9. Mulla on molempien lasten syntymisen jälkeen ollu ekat kuukaudet mielessä vaan mukavuus. Varsinkin kun ensimmäinen lapsi synty, niin muistan että kotona pidin joskus miehen hupparia kun se oli mukavan löysä ja iso :D
    Väsymys oli niin järkyttävää, ettei todellakaan kiinnostanu siinä vaiheessa mitä ihmiset aattelee kun näkee mut aaveen näkösenä, pieruverkkarit jalassa kaupassa.

    Pahimmasta väsymyksestä kun on päässy, oon alkanu pikku hiljaa kiinnittään huomioo vaatteisiin. Raskauskiloja ei oo kummastakaan jääny, että vaatteita on voinu heti ostaa jos on halunnu. On mulla ollu varmasti molempien kohalla vaihe, että vaatteita on tullu ostettua lähinnä lapsille. Nykyään ostelen melko reilusti itellenikin ja tuun hyvälle tuulelle siitä kun löydän itelleni jotain :D

    Etukäteen sovittuihin menoihin laittaudun aina, mutta jos joku kaveri soittaa että "lähetkö käymään kaupoilla olisin hakemassa 5min päästä" niin ei mulle oo ongelma lähtee laittautumatta. Tosin mulla on ripsienpidennykset, jotka tekee kyllä naamaan paljon vaikkei olis mitään tehnykkään.

    Joulukuussa mulla alko koulu ja on oikeestaan ihana kattoo joka päivälle vaatteet, eikä kulkee aina niissä verkkareissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Väsyneenä ei kyllä jaksa yhtään paneutua pukeutumiseen, vaan mukavat vaatteet on kaiken a ja o! Mäkin oon nyt taas innostunut ostelemaan vaatteita myös itselleni ja ihana päästä pukemaan kivoja kesävaatteita päälle, kun viime kesänä juuri synnyttäneenä olo ei ollut ihan niin hehkeä :) Nuo ripsienpidennykset on kyllä hyvät, niiden kanssa ei tarvitsekaan paljoa laittautua :)

      Poista
  10. Mä oon äiti pukeutuja! Tai siis olin. Viimekesänä raskauskilot ja antibiootti pöhöt ym joiden takia oli kivempi piiloutua vanhoihin verkkaireihin ja muihin väljiin toppeihin, poika taas kulkee aina uusissa ja ykkösissä. Syksy pelasti tän äipän, sai luvan kanssa olla tuulipuvussa ja mukavissa löhövaatteissa, ja nyt raskauskilot ja enemmänkin tiputtaneena on kivempi panostaa itteensä taas piiiitkästä aikaa! Oon tuhlannut viime viikot ostellen itselleni ihania kesävaatteita ja ripsaritkin on ollut seitsemästä päivästä kuutena silmissä muutaman viikon ajan. Mut voihan piru, kun nää kylmät kelit jatkuvat, tuulipukumama liikkeellä siis aika ajoin.. Kesähelteitä ootellessa ! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin oon tuulipuvussa kulkenut nyt paljon, helpoimmat ja mukavimmat! :D Ja oon samaa mieltä tuosta, että kivempi panostaa nyt itseenkin, kun on saanut raskauskilot tiputettua. Täälläkin odetellaan kovasti kesähelteitä, kun saa pistää uusia kesävaatteita päälle <3

      Poista
  11. Kiva blogi! :) liityin lukijaksi. Jos kiinnostaa seurata meidän perhe-elämää blogini löytyy
    täältä :)

    VastaaPoista
  12. Ihana Emmi!!<3 Ihan mielettömän hyvä teksti! Mulla on tosi paljon samoja fiiliksiä, äitiyden myötä se omatunto on tosiaan tainnut kohentua aika lailla ja on jotenkin niin tyydyttävää olla tyytyväinen itseensä tällaisenaan! :) Ehkäpä se äitiys antaa vaan vähän erimoista perspektiiviä!

    Mulle pukeutumisessa on aina ollut tärkeintä se mukavuus ja pukeudun tosi samanlailla nyt kun ennen Kukkista. Toi imetysaika oli haasteellista pukeutumisen suhteen, tai ainakin tosi ykstoikkoista :D

    Musta on kans nyt keväämmällä ollut ihanaa päästä omille menoille ja etenkin töissä olosta kyllä nautin :) Se on jotain vaan mulle, on ihanaa olla arvostettu ja tärkeä jossain muuallakin kuin kotona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Minna!! <3 Joo on se vaan jännä miten paljon lapsen saaminen voi vaikuttaa siihen, miten suhtautuu itseensä, en olisi ennen pojan syntymää osannut ajatellakaan! :) Kiva että oot nauttinut töissä olosta, toivottavasti mulla käy samoin sitten syksyllä!

      Poista